تاریخ انتشار: دوشنبه 06 بهمن 1399
راهی برای درمان بیماران مبتلا به HIV با استفاده از سلول های بنیادی اتولوگ

  راهی برای درمان بیماران مبتلا به HIV با استفاده از سلول های بنیادی اتولوگ

محققین شرایط بهینه بعد از یک پیوند سلول های بنیادی را تعیین کرده اند که می تواند HIV را بدون نیاز به مصرف روزانه قرص ها کنترل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافتن تعادل درست در دوز سلول های بنیادی، نوع سلول و زمان بندی درمان آنتی رتروویروسی(ART) می تواند به طور بالقوه ای منجر به درمان خودبخودی HIV شود.

تا به امروز تنها دو مورد درمان برای HIV وجود داشته است: بیمار برلین و بیمار لندن؛ که هر دوی آن ها پیوند سلول های بنیادی را از اهدا کننده ای دریافت کردند که روی سطح سلول های آن ها گیرنده CCR5(گیرنده ویروس HIV) وجود نداشت. بزرگ ترین مشکل برای ریشه کن کردن HIV، وجود منبع عظیم سلول های آلوده به HIV و زنده است و استراتژی های درمانی معمولا سعی در حذف این سلول های آلوده و ممانعت از فعال شدن مجدد ویروس دارند.

در مطالعه ای جدید، محققین سعی داشته اند از تجربه بیمار برلین و بیمار لندن استفاده کنند. آن ها سعی در پیوند سلول های بنیادی اتولوگ برای بیماران داشتند؛ به این ترتیب که آن ها سلول های بنیادی مغز استخوان را از بیماران برداشتند و آن ها را به نحوی مهندسی ژنتیک کردند که CCR5 را بیان نکنند و در ادامه این سلول ها را مجددا به بیماران بازگرداندند. این تکنیک در کارآزمایی های بالینی اولیه در بیماران مبتلا به HIV تست شد و نشان داد که تنها تعداد اندکی سلول بنیادی ویرایش شده برای CCR5 برای بهبودی طولانی مدت یا درمان بیماران مورد نیاز است. به عقیده محققین پیوند سلول های بنیادی با بهینه سازی دوز این سلول ها، نوع سلول و هم چنین ترکیب با درمان های آنتی رتروویروسی می تواند درمانی موثر برای ایدز باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه