تاریخ انتشار: دوشنبه 06 بهمن 1399
ارائه روشی موثرتر برای جداسازی و شناسایی سلول های T نادر

  ارائه روشی موثرتر برای جداسازی و شناسایی سلول های T نادر

محققین در مرکز سرطان Eli and Edythe و هم چنین مرکز پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی UCLA تکنیکی را ارائه کرده اند که به محققین اجازه جداسازی و شناسایی موثرتر سلول های T نادر را می دهد. این سلول ها در هدف قرار دادن عوامل خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها و هم چنین سلول های سرطانی دخیل هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های T برای حفاظت از بدن در برابر عفونت ها و سرطان حیاتی هستند و در این مطالعه جدید محققینن روش جدیدی به نام CLInt-Seq را معرفی کرده اند که تکنیک های موجود برای جمع آوری و توالی یابی ژنتیکی سلول های T را به هم ترکیب می کند. بدن ما روزانه میلیون ها میلیون سلول T را تولید می کند و هر کدام از این سلول ها، گیرنده اختصاصی خود را برای شناسایی یک آنتی ژن خاص دارا است. یک گیرنده سلول T ممکن است یک آنتی ژن ویروسی را شناسایی کند که منجر به یک سرماخوردگی معمولی می شود و یک گیرنده دیگر ممکن است آنتی ژنی را شناسایی کند که مربوط به سلول سرطان سینه است. زمانی که سلول T با آنتی ژن مواجه می شود و گیرنده اش آن را شناسایی می کند، شروع به پاسخ می کند که این امر با تولید نسخه های بیشتر از خودش و هم چنین تحریک سایر سلول های ایمنی برای مقابله با آنتی ژن نمود پیدا می کند.

محققین در سراسر دنیا بدنبال روش هایی هستند که سلول های T با گیرنده های هدف قرار دهنده سرطان یا ویروسی مانند SARS-CoV-2 را جداسازی و تکثیر کنند و در ادامه به منظور تقویت سیستم ایمنی بیماران، آن ها را به بیماران بازگردانند. مشکلی که وجود دارد این است که اغلب جمعیت های سلولی که ما به آن ها دسترسی داریم، در خون محیطی شکل می گیرند یا از نمونه هایی بدست می آیند که در سایر بخش های بدن انسان وجود دارند و در نتیجه سلول های T با گیرنده مد نظر به ندرت در این جمعیت ها وجود دارند و باید به دنبال راهی برای برای جداسازی و شناسایی موثر آن ها بود.  اغلب روش ها منجر به جمع آوری سلول های T می شود که دارای ناخالصی هستند. اما روشی مانند CLInt-Seq می تواند منجر به شناسایی سلول های T شود که گیرنده های مد نظر محققین را دارا هستند. جداسازی این سلول ها با گیرنده اختصاصی اولین گام محسوب می شود. برای استفاده موثر از این سلول های جداسازی شده، نیاز به آنالیز آن ها با استفاده از توالی یابی mRNA مبتنی بر قطره(droplet) یا Drop-seq است که می تواند بیان mRNA را به طور هم زمان در هزاران سلول منفرد اندازه گیری کند. زمانی که بتوانیم توالی گیرنده  سلول T مد نظر را شناسایی کنیم، می توانیم از آن برای ایجاد درمان های موثرتر علیه سرطان، ویروس و ... استفاده کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه