تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 بهمن 1399
ویروس کرونا چگونه وارد سر می شود و حس بویایی را تخریب می کند؟

  ویروس کرونا چگونه وارد سر می شود و حس بویایی را تخریب می کند؟

عملکرد بویایی مختل شده یکی از علایم عمومی ابتلا به COVID-19 محسوب می شود اما علت آن به خوبی مشخص نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، سوالی که وجود دارد این است که آیا ویروس کرونا(SARS-CoV-2) سیستم بویایی را به طور مستقیم از طریق نورون های حسی بویایی و یا پیاز بویایی تحت تاثیر قرار می دهد یا این که به طور غیر مستقیم از طریق تخریب سلول های پشتیبان این بخش ها در سیستم بویایی عمل می کند.

در مطالعه ای جدید در هاروارد، دیوید برنان و همکارانش نوعی سلول را در اپی تلیوم بویایی و پیاز بویایی شناسایی کرده اند که مولکول های لازم برای ورود ویروس کرونا را بیان می کنند. توالی یابی های گسترده نشان داد که موکوس بویایی موش، پریمات های غیر انسانی و انسان دو ژن کلیدی ACE2 و TMPRSS2 را بیان می کنند که در ورود SARS-CoV-2 دخیل هستند. با این حال، توالی یابی های تک سلولی نشان داد که ACE2 در سلول های پشتیبان، سلول های بویایی و سلول های پیرامون عروقی بیش از نورون ها بیان می شوند. رنگ آمیزی های ایمنی نیز این نتایج را تایید کرد و نشان دهنده بیان پروتئین ACE2  در بخش سلول های اپی تلیالی بخش خلفی سیستم بویایی و هم چنین پری سیت های پیاز بویایی در موش بود.

این یافته ها نشان می دهد که آلودگی سلول های غیر عصبی بخش بویایی به ویروس کرونا منجر به اختلال بویایی(anosmia) در بیماران مبتلا به COVID-19 می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه