تاریخ انتشار: یکشنبه 03 شهریور 1392
سلول هایی که رگ های خونی را مفروش می کنند ساخته شدند

  سلول هایی که رگ های خونی را مفروش می کنند ساخته شدند

در موسسه سلول های بنیادی هاروارد دانشمندان موفق شدند که سلول های پوشاننده رگ های خونی که سلول های اندوتلیال رگی نامیده می شوند از سلول های بنیادی پرتوان القاشده انسانی (iPSC) رشد دهند. این موضوع جزئیات عملکرد این سلول ها را آشکار می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، با استفاده از یک روش منحصر به فرد دانشمندان تمایز انواع سلولی خاص را توسط اعمال نیروهای مکانیکی بر روی سطح اندوتلیوم مشتق شده از iPSC ها که جریان خون را شبیه سازی می کنند، القا کردند. سلول هایی که تحت جریان قوی تری هستند به سلول های سرخرگ تبدیل می شوند و آنهایی که فشار کمتری متحمل می شوند سیاهرگ را ایجاد می کنند. پاسخگو بودن این سلول ها به علائم مکانیکی بسیار جالب توجه است. با در معرض قرار دادن این سلول ها با جریان atheroprone می توان تمایز این سلول ها را به سمت ایجاد سلول های حاضر در سیستم جریان خون که در بیماری اترواسکلروز تحت تأثیر قرار می گیرند، تنظیم کرد. هم اکنون دانشمندان بر روی مدلسازی تشکیل پلاک های شریانی با استفاده ازسلول های اندوتلیال رگی مشتق شده از iPS و شناسایی داروهایی که ممکن است از تشکیل این پلاک ها جلوگیری کنند در حال تحقیق هستند.
محققین مطرح کردند که سلول های اندوتلیال انسانی مشتق شده از iPS  سه عملکرد حیاتی دارند که توسط سلول های اندوتلیال بالغ در بدن انجام می شود: افزایش پاسخ های التهابی، جلوگیری از نشت خون به خارج از رگ های خونی و جلوگیری از لخته شدن خون. بر طبق این اطلاعات نیاز به هپارین که در طی دیالیز کلیه و درمان نقص های شش استفاده می شود، کاهش یا حذف خواهد شد.
به طور سنتی بیماران تحت دیایز از داروی قوی هپارین که از انعقاد خون در طول مسیرش از درون ماشین دیالیز جلوگیری می کند، استفاده می کنند. هپارین با باریک کردن رگ های خونی موجب انعقاد خون می گردد اما این ماده می تواند موجب از دست دادن خون و در نتیجه خون ریزی داخلی و اختلال در فرآیند بهبودی نیز شود. سلول های اندوتلیالی مشتق از iPS به زیبایی به عنوان یک سطح ضد انعقاد عمل می کنند. در آینده ما قسمت کوچکی از بافت بیمار را گرفته، سلول های iPS  ایجاد کرده و سپس یک جسم خارجی را با سلول های اندوتلیال خود بیمار می پوشانیم و بیمار می تواند با آن وسیله بدون نیاز به تزریق های هپارین تنظیم شده به خانه رود.
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه