تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 فروردین 1400
شناسایی سلول های مسئول حفظ و بازسازی بافت کبد

  شناسایی سلول های مسئول حفظ و بازسازی بافت کبد

برای هموستازی یا رشد مجدد بافت آسیب دیده یا بیمار، یک یا تعداد بیشتری جمعیت سلول بنیادی نیاز است تا بازسازی بافت ازدست رفته صورت گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مورد منبع سلول های جدیدی که موجب بازسازی بافت کبدی می شوند، شک و شبهه زیادی وجود دارد. تاکنون محققین دو گروه سلول را به عنوان منبع هپاتوسیت های جدید کبدی شناسایی کرده اند. اگرچه به نظر می رسد که در ساختار کبدی تنوع زیادی وجود ندارد اما لوبول های کبدی به نواحی مختلفی تقسیم می شوند که در آن ها هپاتوسیت ها آنزیم های متابولیک مختلفی را بیان می کنند.

در مطالعه ای جدید دکتر یانگ لونگ وی و همکارانش به مقایسه انواع مختلف سلول های کبدی که به طرق مختلف نشان دار شده بودند پرداختند تا منبع جدیدی از سلول ها که مسئول بازسازی کبد هستند را شناسایی کنند. آن ها مناطق مختلفی را در لوبول های کبدی شناسایی کردند که تفاوت هایی را از نظر ترن اور هپاتوسیتی نشان می دادند و به نوعی منبع سلولی جدیدی را برای تولید هپاتوسیت های جدید، هموستازی و بازسازی فراهم می کردند. بررسی های بیشتر حاکی از وجود فعالیت تکثیری بسیار بالا در ناحیه دو کبدی بود که موجب فرار رشد مجدد کبد می شود.

یافته های این مطالعه می تواند به تشخیص مبنای سلولی بسیاری از بیماری های کبدی مزمن و هم چنین سرطان کبد کمک کند و هم چنین منجر به ایجاد استراتژی های بازسازی کننده جدید شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه