تاریخ انتشار: دوشنبه 03 خرداد 1400
آخرین اخبار از سلول های ایمنی برای درمان سرطان
عضو هیات علمی و متخصص ایمونولوژی پزشکی پژوهشگاه رویان تشریح کرد؛

  آخرین اخبار از سلول های ایمنی برای درمان سرطان

مسئول گروه سرطان دپارتمان سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان از آخرین اخبار در خصوص استفاده از سلول های ایمنی برای درمان توده سرطانی گلیوبلاستما خبر داد.
امتیاز: Article Rating

مرضیه ابراهیمی، استاد تمام، عضو هیات علمی و متخصص ایمونولوژی پزشکی پژوهشگاه رویان، در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " در مورد روش ایمونو تراپی برای درمان سرطان گفت: حدود 17 سال است در رویان در حوزه سلول های بنیادی خون ساز  وسلول های بنیادی سرطان  مشغول به کار هستیم و تیم ما فعالیت ایمونوتراپی برای درمان تومور های سرطانی را از هفت سال پیش با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران و کاشان شروع کرده است. تیم ما در در ابتدای کار به دنبال پاسخ به این سوال بود که آیا می توانند نوع خاصی از سلول های ایمنی را از یک فرد سالم جدا کنند تا بتوانند از طریق تزریق این سلول های ایمنی فعال شده به بیمار سرطانی، سبب درمان  این بیماران شوند؟
وی در پاسخ به این سوال که چرا بیماری گلیوبلاستما را برای انجام این روش درمانی انتخاب کردند توضیح داد: ما برای انجام این روش درمانی، سلول های سرطانی تومور های بدخیم گلیوبلاستما را انتخاب کردیم، زیرا این تومور ها هیچ درمانی ندارند و تنها درمان های موجود برای این بیماران جراحی و پرتو درمانی است و اگر تومور در این بیماران عود کند پزشک و بیمار به خوبی می دانند هیچ راه درمانی وجود ندارد و تنها راه برای کمک به زنده ماندن  بیمار، فراهم کردن شرایط شیمی درمانی و پرتو درمانی است.
ابراهیمی در ادامه در خصوص آخرین تحقیقات و فعالیت های جهانی در زمینه ایمونوتراپی برای درمان سرطان نیز بیان کرد: مطالعات جهانی به خوبی نشان داده اند که ایمونو تراپی می تواند به عنوان یک انقلاب در درمان سرطان عمل کند و حتی سال گذشته دو نفر محقق به خاطر استفاده از آنتی بادی ها برای درمان سرطان برنده جایزه نوبل جهانی شدند بنابراین در یافت این جایزه خود به خوبی گویای اهمیت بالای این شیوه درمانی است.
فاز اول ؛ جداسازی و فعال سازی سلول های ایمنی سالم 
 وی در خصوص روند انجام این روش درمانی در رویان اظهار داشت: من به همراه سایر اعضای تیم از هفت سال قبل تصمیم گرفتیم تمرکز بالایی بر روی این روش درمانی بگذاریم تا بتوانیم ابتدا سلول های ایمنی سالم و فعال داشته باشیم، بنابراین در فاز آزمایشگاهی جداسازی و فعال سازی این سلول های ایمنی با موفقیت دنبال شد.
 در ادامه کار در فاز پیش بالینی از مدل حیوانی استفاده کردیم، که برای انجام این کار ابتدا در حیوانات موش و رت ایجاد تومور های گلیوبلاستما را القا می کردیم و سپس از یک موش سالم دهنده این سلول های سالم، ابتدا این سلول های ایمنی را جدا کرده و فعال می کردیم و در ادامه کار این سلول های ایمنی فعال شده را به ناحیه توموری موش بیمار تزریق می کردیم. بنابراین نتایج ما به طرز شگفت انگیزی نشان دادند که این سلول ها بعد از تزریق توانستند به خوبی این توده های سلولی را از بین ببرند و جالب تر این بود که در این موش های بیمار هیچ گاه ایجاد دوباره سلول های توموری را نداشتیم.
ابراهیمی در پاسخ به اینکه از چه زمانی فاز های بالینی و بیمارگیری برای این طرح را آغاز کردند افزود، بعد از کسب نتایج شگفت انگیز در فاز پیش بالینی، ما به سمت انجام کارآزمایی بالینی فاز یک رفتیم، در این فاز ما به دنبال این بودیم که آیا تزریق سلول های  ایمنی که ما این سلول ها را از فرد خویشاوند سالم بیمار جدا می کردیم، بعد از تزریق به ناحیه اطراف تومور، ایمن هستند یا خیر ؟ بنابراین این مطالعه با تزریق سلول روی 6 بیمار آغاز شد و نتایج نشان داد که تزریق سلو های ایمنی فعال شده به بیماران بسیار ایمن بوده، زیرا به دنبال حضور این سلول ها هیچ گونه عارضه ای در بیماران مشاهده نمی شد، بنابراین این سلول ها علاوه براینکه ایمن بودند نسبت به سایر روش های درمانی از جمله شیمی درمانی و پرتو در مانی هیچ گونه عارضه ای برای بیماران هم نداشتند، لذا به این نتیجه رسیدیم که اگر سلول های ایمنی فعال شده در زمان مناسب به فرد بیمار تزریق شود ما، هم می توانیم بهبود بیمار و هم عدم بازگشت تومور را شاهد باشیم.
فاز دوم؛ نیازمند حمایت صندوق های سرمایه گذاری و خیرین 
وی در ادامه افزود: با توجه به نتایج مشاهده شده در خصوص ایمن بودن حضور سلول ها در بدن فرد بیمار، این بار تصمیم گرفتیم که نتایج را به طور کامل جمع آوری کنیم تا بتوانیم فاز دوم کار آزمایی بالینی این سلول ها را داشته باشیم. فاز دوم این کارآزمایی باید با تعداد بیشتری بیمار آغاز شود تا بتوانیم اثر بخشی این سلول ها را برررسی کنیم، بنابراین برای شروع این فاز نیازمند حمایت های مالی صندوق های سرمایه گذاری و حمایت های خیرین هستیم، چون این فاز با مرگ و زندگی بیماران در ارتباط است  همچنین هزینه های درمانی بسیار بالا هست و این هزینه ها برای بیماران داوطلب رایگان بوده و تمام هزینه ها بر عهده تیم درمانگر است.
ابراهیمی در آخر افزود: در حال حاضر به دنبال تامین مالی بودجه انجام پروژه هستیم و در مرحله بعد به دنبال این هستیم که مجوز های لازم مانند مجوز اخلاق پزشکی از سازمان های ذی ربط گرفته شود، بنابراین اگر این مراحل به خوبی طی شود ما انتظار داریم در شهریور ماه امسال فاز دوم را با حدود 40 بیمار شروع کنیم. امیدواریم بتوانیم با یاری خداوند و همکاری سازمان های ذی ربط این تکنولوژی را به عنوان یک شیوه درمانی نوین برای درمان بیماران سرطانی پیش ببریم.
پایان مطلب/


 

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 24 خرداد,1400

س.ابراهیمی

سلام.‌من به عنوان یک بیمار داوطلب,برای فاز دوم تحقیقات در شهریورماه حاضر به همکاری هستم.

دوشنبه, 18 بهمن,1400

پزشک مشاور

س. ابراهیمی@:
با سلام
هنوز فاز دوم بالینی بیمارگیری آغاز نشده است در صورت شروع مجدد طرح از طریق همین سایت اعلام میشود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه