تاریخ انتشار: یکشنبه 03 شهریور 1392
موفقیت دانشمندان در تبدیل سلول‌های پوستی به سلو‌های اولیه تخمک و اسپرم
پس از یک دهه تحقیق حاصل شد؛

موفقیت دانشمندان در تبدیل سلول‌های پوستی به سلو‌های اولیه تخمک و اسپرم

پس از یک دهه تحقیق، دو زیست‌شناس ژاپنی به نام‌های «کاتسوهیکو هایاشی» و «میتینوری سایتو» از دانشگاه کیوتو، شیوه‌ای جدید را طراحی کرده‌اند که سلول‌های پوستی را به سلول‌های "ماقبل‌تخمک" یا "ماقبل اسپرم" تبدیل می‌کند.
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، این سلول‌ها، "سلول‌های ژرمینال اولیه" نامیده می‌شوند و "ژرمینال" در این جا به معنای تخمک‌ها و اسپرم و نه میکروب‌های موجود در دست است.

سلول‌های ژرمینال اولیه هنگامی که در آزمایش‌های انجام‌شده بر روی موش‌های بزرگسال نابارور کاشته می‌شوند، به اسپرم تبدیل می‌شوند که این امر به موش‌ها امکان داشتن نوزادهای سالم را می‌دهد.

سلول‌های مزبور همچنین زمانی که در درون رحم‌های موش بزرگسال ماده کاشته می‌شوند، تبدیل به تخمک‌هایی می‌شوند که محققان قادرند آنها را در محیط خارج رحم به نوزاد تبدیل کنند.

دانشمندان ژاپنی حاضر در این پروژه در تلاش برای کمک به دیگر محققان و نه بیماران نابارور بودند.

سلول‌های ژرمینال اولیه برای تعدادی از آزمایش‌های ژنتیک عالی هستند و هایاشی و سایتو به دنبال یافتن راهی برای تولید میلیون‌ها عدد از آن‌ها در آزمایشگاه بودند.

گرچه تکنیک این دو محقق محرک به نظر می‌رسد، آن‌ها به زوج‌های ناباوری که در آرزوی داشتن فرزندان بیولوژیکی خود بودند، فکر نمی‌کردند.

با این حال، پس از دریافت چندین نامه، آزمایشگاه ژاپنی در حال آماده‌شدن برای مطالعه امکان کارآمدبودن این تکنیک در انسان‌هاست و در نظر دارد این شیوه را در میمون‌ها مطالعه کند.

به گفته هایاشی، استفاده از این شیوه برای درمان ناباروری در انسان دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.