تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 تیر 1400
تاخیر در بروز آلزایمر با یک واکسن !

  تاخیر در بروز آلزایمر با یک واکسن !

بر اساس نتایج فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن AADvac1، پاسخ آنتی بادی قوی و اثر واضحی بر مهار فرآیند تخریب سلول های عصبی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، محققان موسسه AXON Neuroscience در اسلواکی واکسن پپتیدی به نام AADvac1 را به 196 بیمار با میانگین سنی 71.4 سال مبتلا به آلزایمر خفیف تزریق کردند و سپس بی‌خطری واکسن، میزان توانایی آن در تحریک پاسخ ایمنی و همچنین اثرات بالینی آن را طی دو سال مورد پایش قرار دادند.

پروتئین‌های تاو (Tau) نقشی حیاتی در عملکرد سالم و طبیعی مغز دارند. آنها در فرآیندهای مختلف فیزیولوژیک، از جمله سیگنالینگ سلول، پویایی اسکلت سلولی و محافظت از DNA نقش دارند. تجمع و انتشار اشکال سمی تاو در مغز عامل تشکیل گره‌های نوروفیبریلاری (neurofibrillary, NFT) و از علائم مهم بیماری آلزایمر است. تصور می‌شود که این پروتئین، مسئول مرگ گسترده سلول‌های عصبی است و در نهایت نیز منجر به زوال عقل می‌شود.

AADvac1 برای بالا بردن آنتی بادی علیه پروتئین تاو پاتولوژیک طراحی شده است. انتظار می رود این آنتی بادی‌ها از تجمع پروتئین تاو جلوگیری، حذف مواد پروتئینی تاو را تسهیل و پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کنند. این واکسن دارای چندین ویژگی درمانی منحصر به فرد است.AADvac1نه تنها مانع از تشکیل پروتئین های تاو پاتولوژیک جدید می‌شود بلکه از گسترش آنهایی که قبلاً تشکیل شده‌اند نیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آنتی بادی های القا شده در اثر AADvac1 بین پروتئین‌های تاو پاتولوژیک و طبیعی تفاوت قائل می‌شوند و این اطمینان حاصل می‌شود که فقط پروتئین‌های تاو پاتولوژیک مورد هدف قرار می‌گیرند.

بر اساس نتایج تحقیقات آزمایشگاهی، انتظار می رود که این واکسن باعث کاهش تعداد گره‌های نوروفیبریلاری و حذف پروتئین تاو پاتولوژیک و نامحلول در مغز شود، تا از این طریق از زوال توانایی های ذهنی مغز جلوگیری کند. بر اساس نتایج فاز اول، این واکسن سبب بروز هیچگونه عارضه جدی در بیماران نمی‌شود. نتایج کارآزمایی بالینی فاز دوم این واکسن نیز نشان داد که AADvac1 باعث ایجاد پاسخ ایمنی بسیار قوی در 98.2 درصد از 196 بیمار شرکت کننده در این مطالعه شده‌ است. این گروه بین‌المللی معتقد است که AADvac1 حتی از داروی آدوکانوماب (Aducanumab) نیز بهتر است. نتایج این مطالعه قرار است به زودی در نشریه Nature Aging منتشر شود.

پایان مطلب/

منبع: https://www.newsylist.com/nature-aging-releases-phase-ii-results-for-aadvac1-an-alzheimers-tau-vaccine-developed-by-axon-neuroscience-06-16-21/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه