تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 تیر 1400
سلول‌های بنیادی، متاستاز سرطان پستان به مغز را هدف می‌ گیرند.

  سلول‌های بنیادی، متاستاز سرطان پستان به مغز را هدف می‌ گیرند.

سلول‌های بنیادی آلوژنیک مهندسی ژنتیک شده، می‌توانند انواع مختلف متاستاز سرطان پستان به مغز را درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، محققان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد (HSCI)، نوعی سلول‌ بنیادی را مهندسی کرده‌اند که می‌تواند یک مولکول سرکوب‌کننده‌ی تومور و کشنده را به مغز برساند. آنها این روش درمانی را در سه مدل موشی مبتلا به متاستاز سرطان پستان به مغز، آزمایش کردند و دریافتند که این سلول‌ها با موفقیت عمر موش‌ها را طولانی می کنند. این یافته ها در 3 مارس 2021 در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

دکتر خالد شاه عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی هاروارد گفت: "وقتی بیماران سرطانی پستان دچار متاستاز مغز می شوند، ما اغلب کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم؛ چرا که موقعیت آناتومیک تومورهای متاستازی مغز به گونه‌ای است که رساندن دارو به آن نواحی  بسیار مشکل است. بنابر‌این با توجه به نیاز فوری و بزرگی این مشکل، ما تصمیم به ابداع یک رویکرد جدید درمانی گرفتیم به نحوی که قابلیت انتقال به بخش درمان را داشته باشد."

 

این دانشمندان، کار خود را با تجزیه و تحلیل بافت تومور پستان و انواع تومورهای متاستاتیک مغز بیماران آغاز کردند. آنها مولکولهایی که به نظر می‌رسید رشد تومور را تحریک می‌کنند مشخص کردند: یک گیرنده‌ی  فاکتور رشد (EGFR)  و دو گیرنده‌ی مرگ سلولی (DR4/5). با این دانش، پژوهشگران یک مولکول دو کاره  ساختند که به طور همزمان هر دوگیرنده‌ی فاکتور رشد و مرگ سلولی را مورد هدف قرار می‌دهد و باعث مرگ سلولهای توموری می‌شود. 

 

محققان برای رساندن این مولکول مهندسی شده به مغز موش ها از سلول های بنیادی استفاده کردند؛ چرا که سلول های بنیادی قابلیت عبور از سد خونی-مغزی و مهاجرت به محل تومورهای مغزی را دارند. بر اساس نتایج به دست‌ آمده، سلول های بنیادی ترشح کننده‌ی مولکول ساخته شده، به خوبی توانستند سلول های متاستاز داده به مغز را از بین ببرند و باعث افزایش بقای موش ها‌ی مبتلا به انواع مختلف متاستاز مغزی (متاستاز در میانه، عقب و اطراف عروق خونی مغز)  شوند.

 

در این مطالعه از 5 نوع سلول بنیادی مختلف استفاده شد : سلول های بنیادی مزانشیمی موشی (mMSC)، سلول های بنیادی عصبی موشی (mNSC)، سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از سلول های بنیادی عصبی موشی (iPSC-NSC)، سلول های بنیادی عصبی انسانی (hNSC)، و سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی (hMSC). گرچه همه انواع این سلول ها از خاصیت کشندگی بالایی برخوردار بودند، سلول های بنیادی عصبی به مدت طولانی تری در مغز زنده ماندند.

 

اکنون محققان قصد دارند تا تحقیقات خود را در بیماران آزمایش کنند و سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال بررسی نتایج آنهاست.

پایان مطلب/

منبع: https://advances.sciencemag.org/content/7/10/eabe8671

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه