تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 مرداد 1400
ارائه‌ی راهکار جدید در درمان تومور مغزی

  ارائه‌ی راهکار جدید در درمان تومور مغزی

فاز جدیدی در چرخه ی سلولی سلول های بنیادی کشف شد که به کمک آن می توان سلول های تومور مغزی را در حالت خاموش متوقف کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ساینس دیلی، تا به امروز مطالعات، اطلاعات زیادی را از چرخه ی سلولی ارائه داده اند. با این حال تحقیقات همچنان یافته های ارزشمندی را نمایان می کند. اخیرا، بررسی های انجام شده روی چرخه سلولی نورون ها افق های جدیدی را در درمان بیماری های عصبی ایجاد کرده است.

محققین دانشگاه آریزونا، با استفاده از ابزار جدید بررسی چرخه سلول تحت عنوان cCAF، چرخه ی سلولی سلول های بنیادی را به دقت بررسی و ژن هایی را برای دنبال کردن روند پیشرفت آن شناسایی کردند.

آن ها از این اطلاعات برای بررسی چرخه ی سلولی سلول های تومور گلیوما استفاده کردند. سلول های این تومور اغلب در مرحله ی G0 و یا G1 هستند. هر چه تومور تهاجمی تر می شود، سلول های کمتری در فاز G0 باقی می مانند که به معنای افزایش تکثیر و رشد تومور است.

به علاوه، دریافتند که شرایط فاز خاموشی در G0 به سرعت تکثیر و تقسیم سلولی وابسته نیست. بنابراین سلول های خاموش فعالیت بیولوژیکی متفاوتی داشته که به نظر می رسد بتواند نگرشی نوین در دارودرمانی تومور های عصبی به وجود آورد. در این راستا، اگر بتوان سلول های بیشتری را در فاز خاموشی نگه داشت؛ احتمال مهاجم شدن تومور کاهش می یابد. درمان های موجود بر کشتن سلول های سرطانی تمرکز دارند.

هنگامی که سلول های سرطانی نابود می شوند، دبری های سلولی را در نواحی اطراف تومور آزاد می کنند که سلول های باز مانده را به دارو مقاوم می کند. از این رو به جای کشتن سلول ها می توان آن ها را در فاز خاموش متوقف کرد. هنوز مطالعات بر نحوه ی ورود سلول به فاز تقسیم و یا ماندن در G0 یا رفتن به G1 ادامه دارد.

گلیوبلاستوما از انواع بسیار تهاجمی تومور های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است.

پایان مطلب/

لینک منبع

DOI: 10.15252/msb.20209522

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه