تاریخ انتشار: یکشنبه 10 مرداد 1400
سلول های بنیادی چگونه در برابر ویروس ها محافظت می شوند؟

سلول های بنیادی پستانداران در برابر RNA ویروس ها با مکانیسمی مشابه با سلول های گیاهان و بی مهرگان محافظت می شوند.

به گزارش بنیان، به نقل از Science Daily، در اکثر سلول های پستانداران، اولین خط محافظتی در برابر ویروس ها، پروتئین هایی به نام اینترفرون هستند. با این وجود سلول های بنیادی توانایی تحریک پاسخ اینترفرون را ندارند. محققان یک مکانیسم حیاتی را پیدا کرده اند که به محافظت سلول های بنیادی پستانداران در برابر RNA ویروس ها همچون ویروس کرونا  و ویروس زیکا کمک می کند (قبلا تصور می شد که این مکانیسم با تکامل پستانداران از بین رفته است). دانشمندان بر این باورند که این مکانیسم می تواند روزی در توسعه درمان های جدید ضد ویروسی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

دانشمندان مواد ژنتیکی سلول های بنیادی موش را بررسی کردند و دریافتند که حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام ضد ویروس (aviD) Dicer است که RNA ویروسی را قطع می کند و بدین ترتیب از همانندسازی RNA ویروس ها جلوگیری می کند. به این شکل از محافظت،  RNAتداخلی (RNA interference) گفته می شود، روشی که سلول های گیاهان و بی مهرگان نیز از آن استفاده می کنند.

در آزمایش هایی که سلول های انسانی مهندسی شده را در معرض SARS-CoV-2 قرار داد، در صورت وجود پروتئین  aviD  در سلول های بنیادی در مقایسه با زمانی که محققان این پروتئین را حذف کردند، سلول ها سه برابر کمتر با ویروس آلوده شدند.

دانشمندان همچنین از سلول های بنیادی جنین موش، ارگانوئیدهای مغزی را رشد دادند و دریافتند که هنگام آلوده شدن با ویروس زیکا، ارگانوئیدهای حاوی aviD ، نسبت به ارگانوئیدهای فاقد این پروتئین، سریع تر رشد کرده و مواد ویروسی کمتری تولید کردند. به همین ترتیب، وقتی ارگانوئیدها با SARS-CoV-2 آلوده شدند، در ارگانوئیدهای حاوی aviD، تعداد سلول های بنیادی آلوده به ویروس کمتر بود.

این که چرا سلول های بنیادی از این مکانیسم دفاعی متفاوت استفاده می کنند، مشخص نیست. ممکن است به این دلیل باشد که فرایند اینترفرون به سلول های بنیادی آسیب زیادی برساند، بنابراین پستانداران، از جمله انسان، برای محافظت از این سلول های با ارزش در برابر این آسیب ها تکامل یافته اند. در حال حاضر در رابطه با چگونگی محافظت از سلول های بنیادی در برابر ویروس ها ناشناخته های زیادی وجود دارد. نتایج این پژوهش در مجله Science در جولای 2021 به چاپ رسیده است.