تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 مرداد 1400
پروژه ژنوم انسان با شناسایی حدود 100 ژن جدید پایان یافت

محققان دو دهه پس از رونمایی از پیش نویس توالی ژنوم انسان سرانجام لیست طولانی خطاها را در نسخه های قبلی تصحیح کرده و دید جدیدی از DNA انسان را به ما ارائه می دهند.

به گزارش بنیان، فوریه 2001، هنگامی که محققان اولین مجموعه از توالی ژنوم انسانی را در منتشر کردند، یک رویداد بزرگ در تاریخ علوم زیستی صورت گرفت. با این حال، این اطلاعات کامل نبود و 15 درصد از ژنوم هنوز رمزگشایی نشده بود که نیازمند پیشرفت فناوری و تحقیقات بیشتر بود. بیست سال بعد، سرانجام محققان توالی کامل DNA را رمزگشایی کرده، همه خلا  موجود در لیست طولانی اشتباهات نسخه های قبلی را تصحیح کرده و دیدگاه ما را نسبت به DNA انسان تغییر دادند.

تیمی متشکل از 99 محقق در قالب یک همکاری بین المللی در 30 موسسه تحقیقاتی پیشرفته، با شناسایی حدود 115 ژن جدید که کد کننده پروتئین‌هتای مختلف هستند این پروژه را تکمیل کردند. طی هفته‌های اخیر شش مقاله به صورت آنلاین منتشر شده است که  ژنوم کامل را توصیف می کنند. دانشمندان می‌گویند، این داده‌های پیچیده، می‌تواند توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته و درک عمیق‌تری از تأثیر DNA بر احتمال بروز و خطرات مرتبط با ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها را در اختیار بگذراد. آن‌ها همچنین، میلیون‌ها تنوع ژنتیکی را بین افراد شناسایی کرده اند که نقش به‌ سزایی در بروز انواع بیماری‌ها ایفا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پروژه ژنوم انسان به آدرس https://www.genome.gov/human-genome-project مراجعه نمایید.