تاریخ انتشار: دوشنبه 18 مرداد 1400
انسولین درمانی هوشمند

  انسولین درمانی هوشمند

محققان موفق شدند یک سوییچ مصنوعی را به مولکول انسولین وارد کنند که با استفاده از یک سنسور قند می تواند باز یا بسته شود و به این ترتیب فعالیت تنظیم می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، برای افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین ، کنترل قند خون یک کار تمام وقت است. اما اگر داروهای آنها بتواند این کار را برای آن ها انجام دهد چه؟ یعنی انسولینی که فعالیت آن در جریان خون به سطح گلوکز خون پاسخ می دهد و بر این اساس تنظیم می شود. به نقل از Science Daily، اخیرا دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا اختراعی داشته اند که می تواند در نهایت به تولید چنین انسولینی منجر شود. این دانشمندان موفق شدند یک سوییچ مصنوعی را به مولکول انسولین وارد کنند که با استفاده از یک سنسور قند می تواند باز یا بسته شود. ایده آن ها از یک مکانیسم طبیعی تحت عنوان "لولای محافظ" (protective hinge) گرفته شده است که در انسولین مهره داران وجود دارد. لولای محافظ، یک ویژگی ساختاری طبیعی است که بیش از نیم میلیارد سال پیش تکامل یافته است. به کمک این مکانیسم، هورمون انسولین در حالت بسته پایدار است اما می تواند در حالت باز تاخورده و عملکرد داشته باشد. نتایج این مطالعه در مجله معتبر علمی PNAS در جولای 2021 منتشر شده است.

در این مطالعه از سنسورهای فروکتوز استفاده شده است اما به گفته محققان می توان رویکردی مشابه را برای طراحی سنسور گلوکز به کار گرفت که می تواند انقلابی عظیم در انسولین درمانی ایجاد کند. این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال کار بر روی انسولین پاسخ دهنده به گلوکز هستند که بتواند در آستانه های بالا و پایین مورد نظر باز و بسته شود (به ترتیب 70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر گلوکز).

دلیل اهمیت وجود انسولین پاسخ دهنده به گلوکز در این است که بزرگترین مانع برای استفاده موثر از انسولین به ویژه در دیابت تیپ 1، ترس از کاهش بیش از حد قند خون است. عواقب زودرس کاهش شدید قند خون (هایپوگلیسیمی) ممکن است شامل هذیان، تشنج یا از دست دادن هوشیاری باشد. از طرف دیگر قند خون مزمن بالا (هایپرگلیسمی) می تواند منجر به نابینایی، سکته مغزی یا قطع عضو شود. بنابراین حفظ قند خون در محدوده مطلوب تعادل ظریفی است که بیماران دیابتی وابسته به انسولین هر روز با آن روبرو می شوند.

به گفته این دانشمندان، وعده "انسولین هوشمند" این است که روند مراقبت های دیابت را تغییر می دهد به طوری که بیماران دیگر نگران نخواهند بود. به کمک این اختراع، زمانی که قند خون افت می کند، لولا بسته می شود (و انسولین غیر فعال خواهد شد). اما همچنان تا تبدیل شدن این اختراع به یک محصول مورد تایید FDA راه زیادی وجود دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.pnas.org/content/118/30/e2103518118.long

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه