تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1400
ساخت کلیه‌های کوچک در آزمایشگاه

  ساخت کلیه‌های کوچک در آزمایشگاه

تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی کِک در کالیفرنیا-آمریکا موفق به تولید اجسامی شده‌اند که می تواند سنگ بنای اولیه برای تولید کلیه مصنوعی در آینده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، درمطالعه‌ای که به تازگی در ژورنال علمی Nature Communication به چاپ رسیده‌است، دانشمندان سلول های بنیادی، یافته‌های جدیدی در خصوص نحوه‌ی تولید ساختارهای ابتدایی کلیه معروف به ارگانوئیدها را در آزمایشگاه ارائه کرده‌اند، چیزی که می تواند سنگ بنای اولیه برای ساخت کلیه‌ی مصنوعی در آینده باشد. ارگانوئیدهای ساخته شده شبیه به لوله‌های منشعبی که در نهایت سیستم مجاری جمع آوری کننده ادرار (حالب) را می‌سازند، هستند. این اجسام مهندسی شده راهی برای مطالعه‌ی بیماری های کلیوی ارائه می‌دهند که می‌تواند منجر به ابداع روش های درمانی جدید با رویکرد طب بازساختی برای بیماران شود.

نویسندگان این مطالعه با گروهی از سلول‌های پیش ساز جوانه‌های حالب (ureteric bud progenitor cells) یا UPC ها که نقش مهمی در تکوین اولیه‌ی کلیه دارند، شروع کردند. این دانشمندان با استفاده از UPC های اولیه موش و سپس انسان توانستند مجموعه‌ مولکول‌هایی را شناسایی کنند که این سلول‌ها را تشویق به تشکیل ارگانوئیدهایی شبیه به جوانه‌های حالب می‌کنند. آنها همچنین موفق به یافتن مجموعه‌ مولکول متفاوتی برای تحریک سلول های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) به ایجاد ارگانوئیدهای جوانه‌ی حالب شدند. به گفته‌ی این محققین ارگانوئید کلیوی ساخته شده به طور موثری تعاملات سلولی را در کنام نفروژنیک کلیه‌ی در حال تکوین پستانداران انجام می‌دهد.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www.nature.com/articles/s41467-021-23911-5.pdf

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه