تاریخ انتشار: یکشنبه 07 شهریور 1400
طراحی واکسن علیه آلفاویروس ها، عامل ایجاد عفونت مغزی و آرتروز

  طراحی واکسن علیه آلفاویروس ها، عامل ایجاد عفونت مغزی و آرتروز

محققان دو آنتی بادی را شناسایی کرده اند که از حیوانات در برابر بیماری های ناشی از چیکونگونیا و آلفا ویروس ها محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن دو آنتی بادی را شناسایی کرده اند که از حیوانات در برابر بیماری های ناشی از آلفا ویروس ها محافظت می کند. خوشبختانه، این آنتی بادی ها آلفا ویروس های مورد آزمایش را خنثی کردند و بنابراین، آن ها به طور بالقوه می توانند اساس درمان را تشکیل دهند یا به عنوان الگویی برای ساخت واکسن باشند. چیکونگونیا و دیگر آلفا ویروس های منتقل شونده از طریق پشه باعث ایجاد عفونت مغزی و آرتروز در کسانی می شوند که به این عفونت ها مبتلا می شوند.

آلفاویروس ها قبلاً محدود به مناطق گرمسیری بودند، اما در سال های اخیر در مناطق جغرافیایی جدیدی گسترش یافته اند. اکثر آنها هنوز رایج نیستند؛ اما، در مجموع باعث ایجاد میلیون ها عفونت و بار قابل توجهی از بیماری می شوند و هیچ درمان یا واکسن خاصی برای هیچ کدام از آن ها وجود ندارد.

گروه آلفا ویروس شامل بیش از 30 گونه است که به دو شاخه تقسیم شده است. ویروس هایی مانند چیکونگونیا، مایارو، اونیونگ نیونگ و روز ریور که همگی باعث تب، بثورات و آرتروز می شوند و از نظر تاریخی به آفریقا، آسیا و اروپا محدود شده است. با این حال، در سال 2013، چیکونگونیا در کارائیب و بخش هایی از آمریکای شمالی و جنوبی مشاهده شد. دسته‌ی دیگر آلفا ویروس ها، شامل ویروس های انسفالیت اسب شرقی، غربی و ونزوئلایی است و باعث عفونت مغزی می شود.

محققان، گروهی از آنتی بادی ها را شناسایی کردند که بسیاری از اعضای شاخه ایجاد کننده آرتریت در گروه آلفا ویروس ها را خنثی می کنند. اما، این آنتی بادی ها در برابر همه ویروس هایی که باعث آرتریت می شوند کار نمی کنند و کاملاً در برابر آن دسته از ویروس هایی که باعث عفونت مغزی می شوند بی تأثیر هستند.

برای یافتن آنتی بادی هایی که از بدن در برابر همه‌ی آلفا ویروس ها محافظت می کند، دانشمندان مجموعه ای از آنتی بادی ها را بررسی کردند. از این میان، دو آنتی بادی موفق به خنثی کردن همه آلفا ویروس های مورد آزمایش شدند. سپس، آنها هر آنتی بادی را در برابر دو آلفا ویروس عامل آرتروز و سه عامل ایجاد عفونت مغزی در موش آزمایش کردند. هر دو آنتی بادی از حیوانات در برابر همه‌ی این ویروس ها محافظت کردند.

آزمایشات بیشتر نشان داد که آنتی بادی ها با جلوگیری از خروج ذرات ویروس از سلول آلوده در مسیر آلوده کردن سلول دیگر کار می کنند. آنتی بادی ها به قسمتی از پروتئین ویروسی به نام E1 متصل می شوند که فقط در حین خروج از سلول ظاهر می شود. هنگامی که ویروس به طور کامل تشکیل و از سلول جدا می شود، پروتئین E1 در ذرات ویروس جمع شده و پنهان می شود.

از طرفی، مطالعه‌ای دیگر نشان داد که آنتی بادی هایی که پروتئین E1 را هدف قرار می دهند به طیف وسیعی از آلفا ویروس ها متصل می شوند و از خروج آنها از سلول ها جلوگیری و از حیوانات در برابر آرتریت و عفونت های مغزی محافظت می کند. هر دو مطالعه در نهایت به یک نتیجه مشابه رسیدند که پروتئین E1 می تواند هدف اصلی در محافظت در برابر آلفا ویروس ها باشد. در همین راستا، در حال حاضر، طراحی ساخت واکسنی که آلفا ویروس ها را هدف قرار دهد، مورد بحث قرار گرفته است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/alphavirus-antibodies-19154/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه