تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 شهریور 1400
تاثیر ژنتیک در برقراری روابط دوستانه بین افراد

محققان کشف کردند که شباهت‌های ژنتیکی در برخی‌ ژن‌ها می‌تواند بر تعاملات اجتماعی بین افراد تاثیرگذار باشد.

به گزارش بنیان، مطالعات نشان داده که ژن ها در تعاملات اجتماعی نیز تاثیر گزارند، آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده‌ که با کسی که به تازگی ملاقات کرده‌اید ارتباط حسی سریعی برقرار کرده و احساس نزدیکی کنید؟ تحقیقات جدید نشان داده است که ممکن است عوامل زیستی برای این سازگاری وجود داشته باشد.

دانشمندان با استفاده از مدل موشی کشف کردند که در ناحیه ای از مغز که در خلق و خو و انگیزه دخیل است، آنزیمی وجود دارد که بر تعامل اجتماعی موش‌ها با یکدیگر تأثیر می‌گذارد. این مطالعه نشان داده است که موش‌هایی با توالی ژنتیکی مشابه  برای این آنزیم ترجیح می‌دهند بیشتر با هم معاشرت کنند. در موش‌هایی که از نظر اجتماعی سالم هستند، پروتئین PED11 در قسمتی از هیپوکامپ که در مدل موش‌های اسکیزوفرنی آسیب دیده است، بیان می شود. موش‌های فاقد PDE11 ترجیح می‌دهند با موش‌های دیگر فاقد PDE11 معاشرت کنند، در حالی که موش‌های معمولی ترجیح می‌دهند با موش‌های دیگر که از نظر ژنتیکی شبیه به خود هستند در ارتباط باشند. هنگامی که محققان توالی ژنتیکی انواع مختلف آنزیم PDE11 را آزمایش کردند، دریافتند که تنها یک تغییر کوچک در توالی ژنی موش‌ها وجود دارد که ترجیح دهند با موش های دیگری که دارای توالی PDE11 مشابه هستند ارتباط برقرار کنند. دانشمندان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند که موش‌ها چگونه می‌توانند انواع مختلف PDE11 را تشخیص دهند و یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. نتایج این مطالعه در جولای 2021 در مجله Reporting in Molecular Psychiatry منتشر شده است.