تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 شهریور 1400
کنگره رویان، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های جدید و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک
رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد

  کنگره رویان، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های جدید و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک

امتیاز: Article Rating

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان تأکید کرد: در طی ۲۲ سال گذشته و از زمان آغاز این حرکت علمی، همواره تلاش کرده‌ایم تا زمینه تعامل و تبادل نظر میان پژوهشگران و اساتید داخلی و بین‌المللی را فراهم کنیم. برگزاری این کنگره می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های جدید و پیگیری آنها به عنوان یک محور تحقیقاتی مشترک باشد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل در حاشیه برگزاری این کنگره در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به چالش‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ گفت: شیوع و گسترش این بیماری، حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه آموزش را به شدت متأثر کرد. کارگاه‌های آموزشی، سمپوزیوم‌ها و کنگره‌های مختلف که زمینه‌ساز حضور و دور هم جمع شدن اساتید و متخصصان حوزه‌های مختلف بود نیز تحت تأثیر محدودیت‌های ناشی از این بیماری قرار گرفتند.

کنگره رویان، تلاشی ۲۲ ساله با هدف تبادل تجربیات میان پژوهشگران داخلی و خارجی 

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: رویکرد و نگاه ما در حوزه آموزش، انتقال تجربیات خود به جامعه و درعین حال، استفاده از دانش و تجربیات دیگران بوده است. در طی ۲۲ سال گذشته و از زمان آغاز این حرکت علمی (کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان) همواره تلاش کرده‌ایم تا زمینه تعامل و تبادل نظر میان پژوهشگران و اساتید داخلی و بین‌المللی را فراهم کنیم. این تعامل و ارتباط دو جانبه، زمینه‌ساز انجام کارهای پژوهشی مشترک میان پژوهشگران داخلی و خارجی خواهد بود؛ همانطور که پیش از این نیز شاهد انجام پروژه‌های مشترکی بودیم که به دلیل برخی محدودیت‌ها، امکان انجام آنها در داخل کشور فراهم نبوده و بخشی از کار به صورت فعالیت پژوهشی مشترک، خارج از کشور انجام شد. بخشی از این پروژه‌ها، از طریق برقراری ارتباط میان پژوهشگران داخلی و خارجی در همین کنگره شکل گرفته بود.

کرونا نتوانست سد راه این حرکت علمی باشد

رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان تأکید کرد: در دو سال گذشته و با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ (در ایران و جهان)، امکان تعامل و برقراری ارتباط مستقیم میان اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی فراهم نشد؛ اما به لطف خدا توانستیم در این دو سال، کنگره بین‌المللی رویان را به شکل مجازی برگزار کنیم. بدون شک مجازی برگزار شدن کنگره، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و عملاً از بسیاری از مزیت‌های حضور فیزیکی اساتید و پژوهشگران محروم می‌شویم؛ اما تلاش می‌کنیم که با حداقل‌های ممکن، این حرکت علمی همچنان استمرار پیدا کند تا انشاءالله شرایط به حالت عادی بازگردد.

دکتر شاهوردی افزود: کرونا به ما آموخت که در شرایط سخت نیز باید به دنبال یافتن راهکاری برای استمرار فعالیت‌ها و برنامه‌های اصلی خود باشیم. شرایط ایجادشده ناشی از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نشان داد که فضای مجازی از استعداد و ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و ما از این ظرفیت برای برگزاری کنگره و بهره‌مندی از تجارب پژوهشگران داخلی و خارجی استفاده کردیم.

وی تأکید کرد: در دوره‌های قبل که کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان به شکل حضوری برگزار می‌شد، برخی از مدعوین به دلیل برخی مشکلات (ناشی از تحریم، ...)، امکان حضور فیزیکی در کنگره را نداشتند؛ اما در شرایط همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و برگزاری مجازی کنگره، به عنوان نمونه، امسال شاهد حضور ۲۸ سخنران بین‌المللی از کشورهای مختلف (آلمان، آمریکا، استرالیا، انگلستان، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، دانمارک، سوئیس، سنگاپور، قطر، مصر، هلند، هند) در کنگره رویان هستیم.

رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان، خاطر نشان کرد: استفاده از زیرساخت‌های فضای مجازی، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با هزینه کمتر و سرعت ارتباطی بیشتر، تعاملات و انتقال تجربیات را دنبال کنید. اگرچه در این مسیر متوجه شدیم که در حوزه زیرساخت‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم. طی دو سال اخیر، با حمایت و همراهی جهاد دانشگاهی و شرکت‌های حامی کنگره، علاوه بر راه‌اندازی استودیویی برای برگزاری سخنرانی‌ها، زیرساخت‌های اینترنتی تقویت شدند تا این ارتباطات، تسهیل شوند.

ایجاد فرصتی برای حضور پژوهشگران جوان کشور

دکتر شاهوردی گفت: در بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان، ۵۸ سخنران برجسته داخلی و بین‌المللی حضور دارند. در عین حال، این فرصت را برای حضور پژوهشگران جوان کشور فراهم کرده‌ایم تا بتوانند مقاله‌های خود را به صورت شفاهی یا پوستر در کنگره ارائه کنند و زمینه تعامل و ارتباط میان آنها و سایر پژوهشگران و اساتید فراهم شود.

تأثیر کرونا بر فعالیت‌های درمانی، محور نشست نخست کنگره

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اثرگذاری کرنا بر فعالیت‌های مختلف درمانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان، به حداقل رساندن تأثیر کرونا بر فعالیت‌های درمانی است و این موضوع، در سخنرانی‌های روز نخست کنگره مورد توجه قرار گرفت. پروفسور هیو تیلور، رئیس انجمن پزشکی تولیدمثل آمریکا در سخنرانی خود، در خصوص کرونا و تولیدمثل و ضرورت واکسیناسیون زنان به‌ویژه زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، صحبت کرد. سخنرانی دکتر مسعود وثوق، عضو هیأت علمی پژوهشکده پزشکی تولیدمثل پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی نیز به موضوع اثربخشی سلول‌درمانی اختصاص داشت. تأثیرات کرونا روی سیستم هورمونی بدن و اثر آن بر تولیدمثل، محور سخنرانی پروفسور جیوانی کرونا از ایتالیا بود و پروفسور آناستازیا شپیچکا از روسیه نیز درخصوص مدل‌های مختلف برای بررسی عفونت کووید ۱۹ از جمله چاپ زیستی، میکروفلوئیدیک و ارگانوئید سخنرانی کرد.

رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان گفت: سیستم تولیدمثل انسان مانند سایر ارگان‌های بدن از جمله ریه، دارای گیرنده ACE2 است که ویروس کرونا به این گیرنده متصل شده و می‌تواند تأثیراتی در پی داشته باشد. هرچند هنوز نتایج کاملاً مشخصی در این خصوص منتشر نشده است، اما برخی نتایج نشان می‌دهند که کرونا می‌تواند روی سیستم هورمونی و تولیدمثل اثر گذاشته و باعث اختلال در تولیدمثل و باروری شود. حدود دو سال از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان می‌گذرد و به مطالعه‌های بیشتری در این حوزه نیاز داریم؛ در عین حال، تمام تلاش پژوهشگران این حوزه بر این موضوع متمرکز شده است تا آثار کوتاه‌مدت کرونا بر تولیدمثل را به حداقل برسانند.

وی تأکید کرد: فضای مناسبی برای تبادل و تعامل میان پژوهشگران داخلی و خارجی در این کنگره فراهم شده است و امیدواریم همزمان با این ارائه‌ها، ایده‌های جدیدی شکل گرفته و در ادامه، به عنوان یک محور تحقیقاتی مشترک دنبال شوند.

به گزارش ایسنا، بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان (22nd Congress on Repruductive Biomedicine) از تاریخ ۱۰ شهریور ماه آغاز به کار کرده و تا ۱۲ شهریورماه ادامه دارد و هفدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی رویان (17th Stem Cell Biology & Technology) نیز ۱۳ و ۱۴ شهریورماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه