تاریخ انتشار: شنبه 13 شهریور 1400
اه‌اندازی 11 مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور

  اه‌اندازی 11 مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور

11 مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور راه‌اندازی شد تا علاوه بر تربیت متخصصان، تولید محصولات فناورانه این حوزه رونق گیرد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشی بین رشته‌ای است که اعتلا و رشد آن نیاز به همکاری متخصصان رشته‌های گوناگون دارد. بنابراین محققان از حوزه های مختلف از متخصصان بالینی گرفته تا داروسازان، متخصصان علوم پایه پزشکی، مهندسان فنی و مهندسی بافت باید دور هم جمع شوند تا تحقیقات انجام شود.

در این مسیر مراکز جامع علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی راه اندازی شدند تا شاهد تجمیع ظرفیت‌های علمی، نیروی انسانی و تجهیزات فنی و آزمایشگاهی باشیم. ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری از این حرکت حمایت کرد.

این مراکز با حمایت ستاد و مشارکت دانشگاه های مادر وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت در برخی کلان منطقه ها ایجاد شده‌اند و به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای منطقه ای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی فعالیت می کنند. تاسیس مراکز جامع علاوه بر اینکه منجر به رشد علم می شود به افزایش اشتغال متخصصان و دانش‌آموختگان رشته ها مرتبط می‌انجامد. در حال حاضر 11 مرکز جامع در کشور فعال هستند.

مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تبریز در سال 1395 و شیراز در سال1396 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راه اندازی شــدند. همچنین در سال های 1397 تا اسفند ماه 1399 دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، یزد، مشــهد، ایران، کرمانشاه و پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس تحت حمایت مادی و معنوی ستاد برای راه اندازی و تجهیز مرکز جامع قرار گرفتند.

همچنین دانشگاه صنعتی شریف نیز با تامین زیرساخت های لازم و با توجه به پتانسیل های موجود در دانشگاه برای راه اندازی این مرکز توانست از حمایت های ستاد بهره مند شود.

طبق توافق نامه تاسیس این مراکز بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه های علوم پزشکی، قرار است ظرف مدت 3 سال، حداقل پنج دانش آموخته دکتری تخصصی و پسا دکترا مبتنی بر مأموریت منطقه ای تعیین شده برای مرکز پذیرش و تربیت شوند. همچنین 3 محصول دانش بنیان و 3 خدمت بالینی مبتنی بر سلول های بنیادی تولید شوند به نحوی که تاییدیه های لازم را از سازمان غذا و دارو یا معاونت درمان وزارت بهداشت اخذ کنند.

این مراکز همچنین متعهدند، برای جلب مشارکت صنایع دارویی برای همکاری و سرمایه گذاری دو جانبه در تولید، بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان تولید شــده گام بردارند و با شبکه سلول های بنیادی ایجاد شده توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی همکاری مستمر داشته باشند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه