تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 مهر 1400
ساخت ساختارهای شبه جنینی با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی

  ساخت ساختارهای شبه جنینی با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی

دانشمندان تلاش کرد‌ه‌اند تا با کشت سه بعدی سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی در شرایط آزمایشگاه، مراحل اولیه‌ی رشد جنین انسان را شبیه‌سازی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، تحقیقات بر روی جنین انسان برای درک مراحل اولیه رشد انسان حیاتی است. در حال حاضر، این تحقیق بر روی جنین‌های اهدایی افرادی که تحت باروری آزمایشگاهی قرار گرفته اند، انجام می شود. با این وجود، این تحقیقات به دلیل قوانین اخلاقی سختگیرانه بین المللی در مورد مدت زمان رشد جنین در شرایط آزمایشگاه (حداکثر 14 روز) محدود می شود.

در حال حاضر، محققان زیست‌شناسی دانشگاه Caltech در آمریکا، ساختارهای شبیه به جنین را از سلول‌های بنیادی انسان ایجاد کرده‌اند. برخلاف جنین های طبیعی که از ترکیب اسپرم و تخمک تشکیل می شوند، این ساختارها با ترکیب سلول‌های بنیادی به اصطلاح پرتوان (Pluripotent Stem cells) شکل می گیرند که توانایی تبدیل به انواع سلول‌ها را دارند. اگرچه این ساختارهای جنینی دارای تفاوت های کلیدی با جنین های واقعی هستند، اما فناوری ایجاد آنها در پاسخ به سؤالات مطرح در مورد رشد انسان، بدون نیاز به جنین اهدایی بسیار مهم خواهد بود.

این ساختارها از نوعی سلول بنیادی پرتوان ساخته شده اند که باعث ایجاد انواع مختلفی از سلول ها می شود. سلول های بنیادی پرتوان در ابتدا توسط سایر محققان از جنین واقعی انسان جدا شده و پس از آن در محیط آزمایشگاهی نگهداری می شوند. نکته قابل توجه این است که سلول ها هنگامی که تحت شرایط محیطی مناسب قرار می گیرند، هنوز می‌توانند نحوه تجمع خود در جنین را به یاد بیاورند؛ سپس خود را در ساختاری با مورفولوژی که به وضوح یادآور جنین قرار می دهند، که با بافت های جنینی و خارج جنینی متمایز است.

این تحقیق در آزمایشگاه دکترMagdalena Zernicka-Goetz ، استاد زیست شناسی و مهندسی بیولوژیکی دانشگاه Caltech انجام شد و در مقاله ای که در مجله Nature Communications در 21 سپتامبر منتشر شد شرح داده شده است.

لینک منبع: https://www.nature.com/articles/s41467-021-25853-4

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه