تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1400
درمان سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

  درمان سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

دانشمندان دریافتند اکثر موارد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری قابل درمان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، با وجود نقش شناخته شده سیگار کشیدن در ایجاد سرطان ریه، تعداد قابل توجهی از بیمارانی که دچار تومور ریه شده اند هرگز سیگار نکشیده اند (موسوم به بیماران غیر سیگاری) و دانشمندان همچنان برای یافتن علت ایجاد سرطان در این افراد در تلاش هستند. مطالعه ای که اخیرا توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام شده است نشان می دهد که 78 تا 92% از موارد سرطان ریه در بیماران غیر سیگاری، با داروهایی که جهش های خاصی را هدف قرار می دهند و توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند، قابل درمان هستند.

در ایالات متحده، حدود 10 تا 15 درصد از موارد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری رخ می دهد و این نسبت در مناطق آسیایی می تواند تا 40 درصد باشد.

محققان دریافتند که اکثر تومورهای ریه در افراد غیر سیگاری دارای جهش های به اصطلاح محرک هستند که باعث رشد تومور شده و می توانند با انواع داروها مسدود شوند. در مقابل، تنها حدود نیمی از تومورها در افرادی که سیگار می کشند جهش های محرک دارند. این موضوع اهمیت تهیه بیوپسی با میزان کافی سلول ها را برای آزمایشات ژنومیک بالینی در این بیماران نشان می دهد.

در این پژوهش 160 بیمار مبتلا به آدنوکارسینوم ریه و بدون سابقه سیگار کشیدن مورد بررسی قرار گرفتند و کل محتوای اگزونی و RNA آن ها توالی یابی و آنالیز شد. آن ها همچنین داده های این بیماران را با داده های افراد سیگاری و غیرسیگاری مقایسه کردند. دانشمندان وضعیت افراد غیرسیگاری را با بررسی الگوهای جهش در این بیماران و مقایسه آن ها با الگوهای جهش در بیماران سیگاری، بررسی کردند.

به گفته نویسنده ارشد این پژوهش: "اکثر مطالعات ژنومی در مورد سرطان ریه بر روی بیماران با سابقه سیگار کشیدن متمرکز شده است و حتی مطالعاتی که بیماری را در بیماران غیر سیگاری بررسی می کند، جهش های خاص و موثری را در این تومورها به صورت سیستماتیک جستجو نکرده اند. ما متوجه شدیم که اکثریت قریب به اتفاق این بیماران تغییرات ژنتیکی دارند که امروزه پزشکان می توانند با داروهای تایید شده آن ها را درمان کنند".

نتایج این مطالعه در 30 سپتامبر 2021 در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34591593/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه