تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 مهر 1400
شناسایی زیر مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌ با قابلیت بالای ترمیم استخوان

گروهی از سلول های بنیادی مزانشیمی‌ شناسایی شده‌است که می‌تواند در پزشکی بازساختی با اهداف درمان شکستگی‌های استخوانی بسیار سودمند باشد.

به گزارش بنیان، بررسی ها نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی‌(MSCs) دارای پتانسیل بالایی در حیطه‌ی پزشکی بازساختی هستند. با این حال، تا کنون اطلاعات زیادی در مورد انعطاف پذیری این سلول‌ها در بدن موجود زنده وجود ندارد. به تازگی، محققان دانشگاه تسوکوبای ژاپن با همکاری دانشگاه بن آلمان، زیر مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌(MSCs) را شناسایی کرده‌اند که باعث بهبود شکستگی استخوان می‌شود و توانایی بسیار بالایی در تمایز به انواع مختلف سلول‌ها را از خود نشان می‌دهد.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌در مغز استخوان یافت می‌شوند و "چند توان" هستند، بدین معنی که هم می‌توانند خود را تجدید کنند و هم به انواع مختلف سلول های تخصصی مانند سلول‌های استخوانی، چربی و غضروف تبدیل شوند. این محققان ابتدا به کمک علم مهندسی ‌ژنتیک، یک نوع موش تولید کردند که در آن، سلول‌های مغز استخوان که مارکر سطحی CD73 را بیان می‌کنند با استفاده از پروتئین فلورسنت سبز نشان‌دار شده‌است. مطالعات مغز استخوان این موش نشان داد که زیر گروهی از سلول های بنیادی مزانشیمی ‌و همچنین سلول های اندوتلیال سینوسی (sECs) که بخشی از سیستم عروقی مغز استخوان را تشکیل می‌دهند مارکر سطحیCD73  را بیان می‌کنند.

بر اساس مشاهدات این دانشمندان، سلول های بنیادی مزانشیمی ‌CD73 مثبت در مقایسه با سلول های بنیادی مزانشیمی‌CD73 منفی از پتانسیل تکثیر و تمایز بالاتری برخوردار هستند. این موضوع نشان می‌دهد این گروه از سلول های بنیادی مزانشیمی ‌به طور ویژه می‌توانند در ترمیم استخوان مؤثر باشند.در قدم بعد، این محققان به بررسی عملکرد این سلول های بنیادی مزانشیمی ‌CD73 مثبت در بهبود شکستگی استخوان پرداختند.

برای ترمیم یه شکستگی، مراحل مختلفی طی می‌شود: ابتدا یک لخته خون در محل شکستگی تشکیل می‌شود که با بافتی فیبری و غضروفی جایگزین می‌شود و به دنبال آن یک پینه استخوانی سخت تشکیل می‌شود. سپس استخوان بازسازی می‌شود و به شکل معمول خود باز می‌گردد. این تیم تحقیقاتی توانست سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌CD73  مثبت را مشاهده کند که به سمت محل شکستگی حرکت می‌کنند و سلول‌های غضروفی و استخوانی جدید را برای التیام شکستگی تولید می‌کنند. سلول‌های اندوتلیال سینوسی  CD73 مثبت نیز در بهبود شکستگی نقش داشتند، زیرا به روند "رگ ‌سازی" و تشکیل عروق خونی جدید برای حمایت از استخوان بهبود یافته کمک می‌کردند.این محققان مشاهده کردند که روند ترمیم استخوان توسط سلول‌های بنیادی مزانشیمیCD73  مثبت به میزان قابل توجهی بهتر از سلول‌های بنیادی مزانشیمی‌ CD73 منفی است.

نتایج مطالعه این گروه در نشریه معتبر علمی Bone Reports به چاپ رسیده‌است.

لینک منبع: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352187221003909?via%3Dihub