تاریخ انتشار: دوشنبه 19 مهر 1400
تحول در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج / ایران در تولید محصولات فناورانه حوزه ژن درمانی چه جایگاهی دارد؟

  تحول در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج / ایران در تولید محصولات فناورانه حوزه ژن درمانی چه جایگاهی دارد؟

توسعه روش‌های نوین پزشکی به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج کمک می‌کند. ژن درمانی یکی از آنها است. خوشبختانه در ایران با شکل‌گیری زیست‌بوم سلول‌های بنیادی اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ژن درمانی دنیایی جدید را پیش رویمان قرار می دهد. روشی نوآورانه که راهکارهایی اثربخش برای درمان بیماری های صعب العلاج ارائه می دهد. در حال حاضر محققان در دنیا محصولاتی را در این حوزه وارد بازار کرده اند که برای درمان زخم ها و سوختگی‌ها از طریق مهندسی بافت به کمک آمده است یا درمان بیماری های چشم با ژن درمانی.

تولید محصولات فناورانه این حوزه اکنون در دنیا به عدد 40 رسیده است. در ایران نیز محققان از این حرکت فناورانه عقب نماندند و محصولاتی برای ترمیم بیماری های پوستی، غضروفی و استخوانی پس از تایید وارد بازار شده است. گرچه این تعداد به حدود 5 محصول می رسد اما از آنجا که در کل دنیا نیز هنوز محصولات این حوزه عدد 50 را رد نکرده است پس این فعالیت چشمگیر است.

حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از نظر بسیاری آینده پزشکی در دنیا است. ژن درمانی، مهندسی بافت و سلول درمانی حوزه هایی هستند که می توانند سلامت مردم را تضمین کنند. چرا که دیگر درمان با روش های قدیمی جوابگو نیست. پس راهی جز توسعه این حوزه ها وجود ندارد.

این حوزه ها آنقدر شگفتی ساز هستند که با ایجاد تغییر در سلول ها می توان انسان هایی سالم تر، قوی تر و باهوش تر داشته باشیم. انسان هایی که آینده را برای کشورها متحول کنند.

پس کشورها با سرعت مشغول سرمایه گذاری و تحقق در این حوزه هستند. در ایران نیز زیست بوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به خوبی شکل گرفته است. بیش از 190 شرکت در این حوزه مشغول فعالیت هستند و نیروی متخصص و خلاق در آنها این حوزه را به پیش می برند.

رتبه ایران در تولید علم دنیا اکنون 17 است. اما اگر توجه، حمایت و سرمایه گذاری نکنیم، عقب خواهیم ماند و باید فناوری را از سایر کشورهای پیشرفته بخریم. در صورتی که ایران ظرفیت های لازم را برای پیشرفت در این حوزه دارد و اکنون نیز جایگاهی مناسب داریم و محصولات ایران ساخت را وارد بازار کرده ایم. ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از شرکت های دانش بنیان برای توسعه محصولات اثرگذار در این حوزه عمل کرده است. حمایت از راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اقدام دیگری است که به توسعه این فناوری در استان های مختلف کمک می کند تا ایده ها در سراسر کشور به محصول تبدیل شوند.

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه