تاریخ انتشار: شنبه 08 آبان 1400
حرکت هسته‌ سلول ها با هدف ترمیم عضلات

مکانیسمی جدید برای ترمیم بافت ماهیچه‌ای، مستقل از سلول‌های بنیادی عضلانی و متکی بر بازآرایی هسته‌های سلول‌های عضلانی شناسایی شده است.

به گزارش بنیان، ماهیچه از طریق یک فرآیند پیچیده که شامل چند مرحله ای وابسته به سلول‌های بنیادی است، بازسازی می‌شود. به تازگی، مطالعه ای توسط محققان موسسه پزشکی مولکولی پرتغال و دانشگاه پمپئو اسپانیا صورت گرفته که نتایج آن در مجله علمی Science منتشر شده است. این تحقیق، مکانیسم جدیدی را برای بازسازی ماهیچه‌ها پس از آسیب فیزیولوژیک توصیف می‌کند که متکی بر بازآرایی هسته‌های سلول‌های عضلانی است. ‌این مکانیسم حفاظتی راه را برای درک بهتر ترمیم ماهیچه‌ها در شرایط فیزیولوژیک و بیماری باز می‌کند.

بافت ماهیچه‌ای اسکلتی که اندام مسئول حرکت است، از سلول‌هایی تشکیل می‌شود که بیش از یک هسته دارند. با وجود انعطاف پذیری سلول‌های ماهیچه‌ای، انقباض آنها می‌تواند با آسیب عضلانی همراه باشد. ویلیام رومن، نویسنده اصلی ‌این مطالعه می‌گوید: "حتی در شرایط فیزیولوژیک طبیعی، بازسازی عضلات برای تحمل فشار مکانیکی حاصل از انقباض، که اغلب منجر به آسیب سلولی می‌شود، ضروری است."

اگرچه بازسازی ماهیچه‌ها در دهه‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته است، اکثر مطالعات، بر مکانیزم‌های مربوط به سلول‌های دیگر، از جمله سلول‌های بنیادی عضلانی، متمرکز شده است. محققان این پروژه، از مدل‌های مختلف آسیب در شرایط آزمایشگاه وهمچنین مدل‌های واقعی موشی و انسانی استفاده کردند. طبق مشاهدات آنها، هنگام آسیب، هسته‌ها به محل ضایعه جذب می‌شوند و ترمیم واحدهای انقباضی را تسریع می‌کنند. آزمایشات آنها با سلول‌های ماهیچه‌ای در شرایط آزمایشگاه نشان داد که حرکت هسته‌ها به محل آسیب با تجمع موضعی مولکول های mRNA همراه است. .‌این مولکول هایmRNA، در محل آسیب به پروتئین تبدیل می‌شوند تا به عنوان اجزای سازنده برای ترمیم ماهیچه عمل کنند.

به گفته‌ی این محققان، فرایند ترمیم رشته‌های عضلانی به روش کشف شده، بلافاصله پس از آسیب ماهیچه‌ای ناشی از ورزش در موش ها و انسان ها اتفاق می‌افتد و در نتیجه نشان دهنده یک مکانیسم حفاظتی با صرفه جویی در زمان و انرژی برای ترمیم ضایعات جزئی است. این مطالعه علاوه بر پیامدهای آن برای تحقیقات ماهیچه‌ای، مفاهیم کلی تری را برای زیست شناسی سلولی، مانند حرکت هسته‌ها به محل آسیب، معرفی می‌کند. یکی از جذاب ترین چیزها در مورد‌ این سلول‌ها، حرکت در حین تکوین هسته‌ی آنها است. در مورد اهمیت ‌این اکتشافات، محققان این مطالعه معتقدند که ‌نتایج این به دست آمده، پیشرفت مهمی ‌در درک زیست شناسی ماهیچه‌ها، فیزیولوژی (از جمله فیزیولوژی ورزش) و اختلال عملکرد عضلات است.

لینک منبع: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5620