تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 شهریور 1392
نقش  آنزیم لیپیدی درکاهش و کنترل رشد سلول های سرطانی

  نقش آنزیم لیپیدی درکاهش و کنترل رشد سلول های سرطانی

بر اساس مطالعه جدیدی در دانشگاه کالیفرنیا، از کار انداختن فعالیت آنزیمی، توانایی تهاجمی بودن سلول های سرطانی را جهت گسترش و رشد تومور تحت کنترل قرارداده و هدف جدیدی را برای پیشرفت درمان سرطان پیشنهاد می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily ، مطالعات اخیر از لیپیدها به عنوان گزینه ای موثر در پیشرفت سرطان یاد می کند. سلول های سرطانی، لیپیدها را به روشی متفاوت از سلول های نرمال متابولیزه می کنند. میزان لیپیدهای اتری، گروهی از لیپیدها که سخت تر شکسته می شوند، به طور خاص در تومورهای بدخیم افزایش می یابد. سلول های سرطانی میزان زیادی لیپید و چربی تولید کرده و استفاده می کنند. سلول های سرطانی، برای رشد وتکثیر به لیپیدهای سازنده غشاهای سلولی ، نیاز دارند. این ماکرومولکول ها همچنین می توانند از طریق سیگنال های رشد باعث تحریک سلول های شوند.
در مطالعه ای محققین اثرات کاهش لیپیدهای اتری را در سلول های سرطانی پوست و تومورهای اولیه سینه بررسی کردند. آنها آنزیم alkylglycerone phosphate synthase یا AGPS را که برای ساخت لیپیدهای اتری ضروری هستند، هدف قرار دادند. زمانی که سلول های نرمال،سرطانی می شوند آنزیم AGPS افزایش می یابد و غیر فعال کردن این آنزیم به تدریج تهاجمی بودن سلول های سرطانی را کاهش می دهد.
دانشمندان همچنین اثر از کار انداختن این آنزیم را در موش هایی که سلول های سرطانی به آنها تزریق شده بود، بررسی کردند. در بین موش هایی که آنزیم AGPS در آنها غیر فعال شده بود،  رشد تومورها  متوقف و در دیگر موش ها، تومورها به سرعت گسترش یافتند. مهار آنزیم AGPS سلول های سرطانی را از لیپیدهای اتری خالی می کند. همچنین آنزیم هایی همچون پروستاگلاندین ها و آسیل فسفولیپیدها نیز  انواع دیگری از لیپیدها را که در بقا و رشد سلول های سرطانی حائز اهمیت هستند را تغییر می دهند.
به نظر می رسد این آنزیم بر چندین جنبه از متابولیسم لیپید که برای رشد و بدخیم شدن تومور اهمیت دارد اثرگذار است و نقش مهمی را در متابولیسم لیپیدهای اتری بازی می کند. مطالعات آتی، مبتنی بر استفاده از مهار کننده های AGPS جهت درمان سرطان می باشد. عنوان شده است که مهار کردن  این آنزیم تشکیل تومور را تضعیف می کند. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه