تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 آبان 1400
تغذیه با شیر مادر ممکن است به جلوگیری از زوال عقل شناختی مادران کمک کند

  تغذیه با شیر مادر ممکن است به جلوگیری از زوال عقل شناختی مادران کمک کند

زنانی که به فرزندان خود شیر داده اند، در سن 50 سالگی در تست های شناختی بهتر از زنانی که با روشی جایگزین فرزندان خود را تغذیه می کردند، عمل کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، در حالی که تأثیر مثبت شیردهی بر نوزادان کاملاً شناخته شده است، در مورد فواید آن برای مادر اطلاعات کمی وجود دارد. مطالعه ی جدید دانشگاه UCLA نشان داد زنان بالای 50 سال که به فرزندان خود شیر داده بودند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به زنان دیگر داشتند. این مطالعه یکی از اندک مطالعاتی است که اثرات شیر دادن به کودک بر مادر را بررسی کرده است.

همچنین، به نظر می رسد شیر دادن مادر به کودک با اثرات محافظت کننده‌ی نورونی در سنین بالا برای مادر همراه است و هر چه مدت زمان شیردهی طولانی تر باشد، عملکرد شناختی مادر را بهبود می دهد. در حال حاضر ابتلا به بیماری آلزایمر یک مسئله‌ی تهدید کننده‌ی سلامت بزرگسالان است که معولا در خانم ها بعد از سنین 50 سالگی و در دوران یائسگی بروز می کند.

از طرفی می دانیم که یک رابطه ی مستقیم بین شیردهی و کاهش ریسک ابتلا به دیابت تیپ دو و بیماری های قلبی وجود دارد که هر دو به طور قطع ارتباط محکمی با افزایش ابتلا به آلزایمر دارند. شیردهی در کمک به تنظیم استرس، افزایش پیوند مادر و نوزاد و کاهش خطر افسردگی پس از زایمان نیز مؤثر است، به همین علت باعث محافظت نورونی می شود.

با توجه به اینکه امروزه زنان به دفعات کمتر و در دوره های زمانی کوتاه تری نسبت به گذشته به شیردهی ادامه می دهند، مطالعات بیشتری برای بررسی رابطه‌ی بین سابقه شیردهی زنان و عملکرد شناختی در گروه‌ های بزرگتر و دارای تنوع جغرافیایی بیشتر نیاز به درک بهتر پیامد های تغذیه با شیر مادر برای زنان خواهد بود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/breastfeeding-cognition-19528/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه