تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400
عفونت های باکتریایی مرتبط با درمان های تایید نشده سلول های بنیادی خون بندناف

  عفونت های باکتریایی مرتبط با درمان های تایید نشده سلول های بنیادی خون بندناف

استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف در شرایط تایید نشده به ایجاد بیماری و عفونت های باکتریایی منجر خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بر اساس یک مطالعه جدید از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، که عفونت های باکتریایی از محصولات تایید نشده مشتق از خون بندناف را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، محصولات تایید نشده ای که به عنوان درمان با سلول های بنیادی به بازار عرضه می شوند، می توانند خطرناک باشند.
مطالعه Case Series که در JAMA Network Open منتشر شد، 20 عفونت باکتریایی را در هشت ایالت بررسی کرد. این ارزیابی شامل بررسی سوابق پزشکی، آزمایش استریلیتی محصولات و توالی کل ژنوم محصول برای شرکت کنندگانی بود که پس از دریافت درمان با سلول های بنیادی بین آگوست 2017 تا سپتامبر 2018، دچار عفونت های باکتریایی شدند.
دکتر Kiran Mayi Perkins، محقق ارشد CDC، می‌گوید: «یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که درمان‌های سلول‌های بنیادی که مورد تأیید FDA نیستند یا برای شرایط پزشکی تأیید شده، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، می‌توانند خطرات جدی سلامتی برای بیماران ایجاد کنند که هیچ فایده‌ای بالینی نیز ندارند».

تیم شیوع و واکنش CDC، در حال حاضر، تنها محصولات سلول های بنیادی مشتق شده از خون بندناف که مورد تایید FDA برای استفاده در ایالات متحده هستند، برای استفاده در بیماران مبتلا به اختلالاتی که تولید خون را تحت تاثیر قرار می دهند تایید شده اند، اما برای استفاده های دیگر تایید نشده اند. با این حال، این محصولات اغلب به طور غیرقانونی توسط کلینیک ها به عنوان مواد ایمن و موثر برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها یا شرایط به بازار عرضه می شوند. بنابراین، بیماران باید از شرایط تایید نشده و خطرات بالقوه برای سلامتی خود در هنگام استفاده از این محصولات آگاه شوند.

همه بیماران به جز یکی از بیماران در این مطالعه پس از دریافت درمان با سلول های بنیادی برای بیماری هایی از جمله استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. CDC آزمایش استریلیتی را روی ویال های محصول انجام داد و سویه های باکتریایی را با نمونه های بیماران مقایسه کرد. بیش از نیمی از ویال‌های محصول سلول‌های بنیادی که آزمایش شدند به باکتری آلوده بودند و تعداد زیادی از این ویال‌ها حجم بالای از آلودگی باکتریایی داشتند. این مطالعه خاطرنشان کرد که محصولات سلول های بنیادی تایید نشده برای شرایطی مانند بیماری های مفصلی، آسیب های ورزشی و دردهای مزمن به بازار عرضه شده اند و همچنین زمانی که مردم به دنبال محصولاتی برای پیشگیری و درمان COVID-19 بودند، شیوع بیشتری پیدا کرد. با این حال، این موارد استفاده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است.

تحقیقات خوبی در مورد درمان‌های سلول‌های بنیادی در حال انجام است، اما کلینیک‌های زیادی نیز وجود دارند که سلول‌های بنیادی را برای کاربردهای تاییدنشده می‌فروشند. تا به امروز، تنها درمان‌های سلول‌های بنیادی مورد تایید FDA، محصولاتی هستند که از خون بندناف اهداکننده ساخته می‌شوند و برای درمان برخی سرطان‌ها و اختلالات خون و سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. اگر سلول‌ها برای درمان سایر بیماری‌ها مانند درد، بیماری‌های ارتوپدی، اوتیسم، ضد پیری یا COVID-19 استفاده می‌شوند، تایید نشده‌اند و ممکن است ایمن نباشند. این محصولات به زانوها، شانه ها، ستون فقرات یا انگشتان بیماران تزریق شده یا از طریق انفوزیون داخل وریدی یا به صورت اسپری بینی استفاده شد. شایع ترین باکتری ها اشریشیا کلی و Enterobacter cloacae بودند. CDC به بررسی هر گونه گزارشی که مربوط به خطرات عفونی برای بیماران مرتبط با دریافت محصولات سلول های بنیادی باشد، ادامه داد و این موارد را به FDA، گزارش کرد.

پایان مطلب/

منبع: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2784783https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2784783

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه