تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1400
استفاده از پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان بیولوژیک برای کاربردهای بالینی

  استفاده از پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان بیولوژیک برای کاربردهای بالینی

مسئول گروه تجاری سازی بخش توسعه محصول شرکت فناوری بن یاخته های رویان، از جدیدترین اخبار درخصوص طرح تولید پرده آمنیوتیک به عنوان یک پانسمان زیستی برای درمان سوختگی، زخم پای دیابتی و زخم های دیرخوب شونده خبر داد.
امتیاز: Article Rating

بهاره عباس پناه، کارشناس و مسئول تجاری سازی بخش توسعه محصول شرکت فناوری بن یاخته های رویان، در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " در مورد تاریخچه شروع به کار واحد تولید محصولات تجاری مشتق از جفت و بند ناف و تولید محصول دهیدراته پرده آمنیوتیک گفت:  این واحد از سال 1397 راه اندازی شد، پرده آمنیوتیک که مشتق شده ار پرده آمنیون انسانی است به هنگام زایمان به عنوان یک بافت زائد دور ریخته می شود.

 عباس پناه درخصوص مزایای این محصول افزودند: این پرده سرشار از ماتریکس کلاژن، فیبرونکتین، لامینین، سلول های بنیادی مزانشیمی و یکسری فاکتورهای رشد و سایتوکاین هایی است که می تواند یک ماتریکس و زمینه مناسبی را برای مهاجرت سلول ها در جهت بازسازی و ترمیم بافت فراهم کند، این پرده دارای خواص ضد میکروبی و ویروسی است که باعث کاهش عفونت در موضع زخم می شود، همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند التهاب ناشی از درد را کاهش دهد، مهم تر اینکه با توجه به اینکه ایمنی زایی بسیار پایینی دارد بعد از استفاده به عنوان یک بافت بیگانه در فرد دریافت کننده رد نمی شود.

 بنابراین با توجه به کاربردهای فراوان این محصول ارزشمند این مجموعه به دنبال تولید انبوه و کسب مجوز این محصول از سازمان غذا و داروی ایران است تا در آینده بتوانیم برای عرضه این پانسمان بیولوژیک به صورت تجاری اقدام کنیم.

در مورد بیماری های مورد هدف این محصول ایشان افزودند، می توان  از این محصول برای زخم ها دیابتی، سوختگی های درجه دو و سه، زخم های فشاری، زخم های ایجاد شده براثر جراحی و حتی زخم های ثانویه حفره ای و تونلی ناشی از عفونت زخم های اولیه اشاره کرد.

  وی در ادامه در خصوص مطالعه تحقیقاتی انجام شده برای تولید این محصول این طور توضیح دادند که: از آنجا که در طول یک قرن گذشته استفاده از پرده آمنیوتیک به عنوان یک پانسمان زیستی نتایج قابل ملاحظه ای را نشان داده است، در این مطالعه از این پانسمان بیولوژیک که در دو شکل خشک و آسلولار در بانک پرده آمنیوتیک پژوهشگاه رویان تولید شده است، این محصول برای درمان مناسب زخم های به جا مانده در ناحیه دهنده پوست برای پیوند در جهت جلوگیری از تبدیل این زخم ها به یک زخم عمیق ضروری است

 برای پوشاندن و درمان زخم های ناحیه دهنده پیوند در مقایسه با مپیتل به عنوان یک پانسمان استاندارد استفاده شده است و درنهایت نتایج حاصل با نتایج به دست آمده از استفاده از مپیتل به عنوان یک پانسمان استاندارد مقایسه شده است. در این مطالعه بیست بیمار با شرایط کاملا مشابه وارد فاز دو کارآزمایی بالینی شدند و در سه گروه(Mepitel) ، (AmiCare)و  (OcuReg-A) به صورت تصادفی تقسیم شدند و میزان اپیتلیزاسیون، مقدار درد، اسکار به جا مانده، عفونت و هزینه ها بررسی شد. نتایج و آنالیز های آماری حاکی از آن است که تفاوت های مشاهده شده در سه گروه مورد مطالعه معنی دار نمی باشد  و محصولات تولید شده در بانک پرده آمنیوتیک توان رقابت با یک پانسمان استاندارد برای درمان زخم های ناحیه دهنده پیوند را دارد.

عباس پناه در پاسخ به این سوال که افراد چطور می توانند برای جمع آوری این بافت داوطلب شوند توضیح دادند که: افرادی که برای جمع آوری و ذخیره خون بند ناف فرم پر می کنند، در فرم قرارداد سوال رضایت داوطلبان برای جمع آوری سایر دورریزهای زایمانی وجود دارد که درصورت رضایت، افراد می توانند به انتخاب این گزینه توجه کنند. و لازم است گفته شود که برخلاف خون بند ناف که مالکیت آن کاملا برای فرد اهدا کننده است، گرفتن و تولید محصول از این مواد دورریز هیج گونه مالکیتی برای افراد ندارد چون قرار است به عنوان محصولات تجاری وارد بازار شوند.

وی در خصوص مراکز تهیه کننده این بافت این طور گفتند که، این بافت درحال حاضر تنها به صورت آزمایشی در بیمارستان بنت الهدی مشهد جمع آوری شده و به صورت تحقیقاتی در مرکز بن یاخته های رویان تولید آزمایشی موفقی داشته است، هم اکنون نیز به دنبال اخذ مجوز تولید انبوه این محصول برای عرضه به بازار هستیم بنابراین درصورت گرفتن مجوز برای تولید این محصول تجاری، تهیه این بافت از سایر بیمارستان ها نیز مهیا می شود.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 08 آذر,1400

رضا لعل

سلام
این پانسمان از سال 95 در شرکت سیناسل در حال تولید و فروش تجاری است و همه مراحل اخذ مجوز را طی کرده و به صورت تجاری برای درمان زخم سوختگی وسیع و زخم بستر و زخم پای دیابتی و هر نوع زخم مزمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه