تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آبان 1400
ژن مرتبط با بیماری آلزایمر چه تأثیری بر سلول های ایمنی مغز می گذارد

  ژن مرتبط با بیماری آلزایمر چه تأثیری بر سلول های ایمنی مغز می گذارد

حذف ژن ABI3، ژن مرتبط با بیماری آلزایمر، تجمع آمیلوئید بتا را به طور قابل توجهی در مغز افزایش و میزان میکروگلیا را در اطراف پلاک‌های آمیلوئید کاهش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از نوروساینس نیوز، سلول‌های ایمنی به عنوان اولین خط دفاعی در برابر ویروس‌ها، مواد سمی و نورون ‌های آسیب‌ دیده در سراسر مغز حرکت و آن را به سرعت پاکسازی می‌کنند.

نتایج تحقیقات دانشگاه ایندیانا که به تازگی منتشر شده است، نشان داد که جهش در ژن ABI3 خطر ابتلا به آلزایمر دیررس را افزایش می دهد. تا به امروز مطالعه‌ای مبنی بر نقش این ژن در مغز و یا اثرات آن بر عملکرد میکروگلیا انجام نشده است.

محققان در یک مدل موش مبتلا به آلزایمر ژن ABI3 را حذف و عملکرد میکروگلیا را در سلول ها بررسی کردند. مشاهدات نشان دهنده‌ی افزایش پلاک ها و التهاب مغز و علائم اختلال سیناپسی است که با اختلال حافظه و یادگیری همراه است. به علاوه، حذف این ژن تحرک میکروگلیا را نیز مختل کرد. بنابراین، سلول های ایمنی نمی توانند به پلاک ها نزدیک شده و آن ها را پاکسازی کنند. در نتیجه، فقدان بیان ژن ABI3 می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را با اثر بر تجمع آمیلیوئید بتا و التهاب افزایش دهد.

پلاک های آمیلوئید عموما در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد که از تجمع پروتئین های آمیلیوئید بتا حاصل می شود و ارتباطات نورونی را از بین می برد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/microglia-alzheimers-gene-19599/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه