تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 1400
استفاده از انگل گربه رویکردی جدید در درمان سرطان

  استفاده از انگل گربه رویکردی جدید در درمان سرطان

انگل توکسوپلاسما مهندسی شده روشی جدید در مهار تکثیر توموری است
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، حتما تاکنون نام توکسوپلاسما گوندی را شنیده‌اید. گربه‌ها حاملین اصلی این انگل هستند و هرکسی که یک جعبه زباله را تمیز کند می‌تواند در معرض آن قرار گیرد. این انگل معمولاً مشکلات سلامتی زیادی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار خطر جدی ایجاد کند. این انگل در سلول‌های میزبان وارد شده، ژنوم خود را بیان می‌‌کند و پروتئین‌هایی را آزاد می‌‌کند که می‌توانند عملکرد ایمنی میزبان را کنترل کرده واز این طریق، انتشارعفونت برای انگل آسان‌تر می‌شود.

در مطالعه حاضر، محققان سویه‌ای از انگل توکسوپلاسما گوندی را مهندسی کردند که توانایی رشد و ایجاد بیماری در آن سرکوب شده بود اما همچنان می‌توانست بر عملکرد سیستم ایمنی میزبان تأثیر بگذارد. پس ازتزریق این نسخه غیر بیماری زا، انگل به تومورهای جامد در مدل موشی، تحریک فعالیت التهابی علیه تومورها مشاهده شد. این اتفاق هم درداخل تومورهای تزریق شده و هم در سایر قسمت‌های بدن موش رخ داد و زمانی که، سیستم ایمنی با این روش آماده شد، تومورها نسبت به درمان‌های ضد تومور به نام مهارکننده‌های ایست بازرسی ایمنی، آسیب پذیرتر شدند.

همچنین، هنگامی که مدل‌های موش آدنوکارسینوم کولون، کارسینوم ریه لوئیس و ملانوم تحت درمان با این انگل قرار گرفتند، میزان بقا افزایش یافت. محققان به دنبال استفاده ازاین رویکرد جهت مهار رشد تومور یا مستعد کردن به درمان‌های دیگر هستند که می‌تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان تسکین زیادی به همراه داشته باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://jitc.bmj.com/content/9/11/e002970

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه