تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 آذر 1400
افزایش 4 برابری فروش محصولات سلول‌های بنیادی فاقد مهر تایید FDA، طی 5 سال اخیر

  افزایش 4 برابری فروش محصولات سلول‌های بنیادی فاقد مهر تایید FDA، طی 5 سال اخیر

فروش محصولات سلول‌های بنیادی بدون مجوز FDA، طی پنج سال گذشته در آمریکا چهار برابر شده‌ است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان به نقل از سایت خبری دانشگاه کالیفرنیا، دکتر ترنر، نویسنده مسئول و عضو مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه کالیفرنیا، با استفاده از ابزارهایی مانند جستجوی Google و Google Maps، به این نتیجه رسید که درحالیکه 5 سال پیش حدود 351 مرکز خصوصی و 570 کلینیک در آمریکا محصولات مرتبط با سلول‌های بنیادی را می‌فروختند؛ این رقم امسال با افزایش 4 برابری به 1480 مرکز خصوصی و 2754 کلینیک رسیده‌است. ایالات متحده اکنون بیش از هر کشور دیگری، از جمله کشورهایی که زمانی در امر «گردشگری سلول‌های بنیادی» پیشرو بودند، برای فروش سلول‌های بنیادی امکانات و تسهیلات دارد. کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا به ترتیب با 347، 333 و 310 کلینیک در این کشور پیشتاز هستند.

به گفته‌ی دکتر ترنر: "یکی از نگران‌کننده‌ترین ویژگی‌های این بازار این است که کسب‌وکارهایی که محصولات سلول‌های بنیادی اثبات‌نشده و تأیید نشده توسط FDA را می‌فروشند، اغلب از ارائه‌های نادرست بازاریابی و تاکتیک‌های فروش تهاجمی برای سوءاستفاده از امید، رنج، ترس یا استیصال بیماران استفاده می‌کنند."

درمان با سلول‌های بنیادی یا پزشکی بازساختی، منجر به درمان نجات بخش بیماران مبتلا به انواع خاصی از سرطان و بیماری‌های مرتبط با خون مانند لوسمی، لنفوم و مولتیپل‌میلوما شده است. با این حال، اکثر محصولات سلول‌های بنیادی در حال حاضر ماهیت تحقیقاتی دارند و بی‌خطری و اثربخشی آنها همچنان نیازمند آزمایش در کارآزمایی‌های بالینی است.

تجزیه و تحلیل دکتر ترنر نشان داد که انواع درمان‌های ارائه شده مشتمل بر ادعاهایی برای کاهش درد (85 درصد)، بیماری‌ها و آسیب‌های ارتوپدی (46 درصد) و آسیب‌های مرتبط با ورزش (22 درصد) تا ریزش مو و ضد پیری هستند. برخی حتی ادعا می‌کنند که تزریق سلول بنیادی، سیستم ایمنی بدن را به عنوان راهی برای محافظت در برابر ویروس SARS CoV-2 تقویت می‌کنند.

دکتر ترنر، که همچنین رییس کمیته اخلاق مؤسسه علوم بالینی دانشگاه کالیفرنیا نیز هست، گفت: "بسیاری از این «کلینیک‌ها» محصولات سلول‌های بنیادی غیرمجاز و اثبات‌نشده را تبلیغ می‌کنند و ادعا می‌کنند که مداخلات آنها به تأیید FDA نیاز ندارد. با این حال، این به دور از واقعیت است و در واقع تبلیغات گسترده‌ای برای محصولاتی وجود دارد که در واقع به مجوز FDA نیاز دارند. در بسیاری از موارد، این کلینیک ها از تبلیغات گمراه‌کننده و تکنیک‌های بازاریابی غارتگرانه استفاده می‌کنند."

بر اساس نتایج این تحقیق دکتر ترنر که به تازگی در نشریه‌ی علمی Cell Stem Cell نیز منتشر شده‌است، بیماران هزاران دلار برای این محصولات اثبات نشده خرج می کنند. هزینه های پرداختی بین 1200 تا 28000 دلار متغیر است و میانگین قیمت آن تقریباً 5100 دلار است. برخی از بیماران می‌گویند که پس از دریافت درمان‌های سلول‌های بنیادی که گفته می‌شود با ادعاهای گمراه‌کننده تبلیغ شده‌اند، متحمل ضررهای مالی قابل توجهی شده‌اند. حتی نگران‌کننده‌تر این است که محصولات سلول‌های بنیادی اثبات‌ و تایید نشده، خطرات متعددی برای بیماران ایجاد و به برخی افراد آسیب جدی وارد می‌کنند.

به عقیده‌ی دکتر ترنر این صنعت به حدی رشد کرده‌است که سازمان‌های دولتی قادر به نظارت کافی بر این بازار نیستند. او نگران است که این روند ادامه یابد، مگر اینکه افزایش قابل توجهی در فعالیت‌های اجرایی FDA، سایر نهادهای نظارتی و آژانس‌های مجری قانون وجود داشته باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

 https://news.uci.edu/2021/11/04/businesses-selling-non-fda-approved-stem-cell-products-grew-four-fold-in-five-years-uci-study-says/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34739831/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه