تاریخ انتشار: شنبه 29 آبان 1400
کاهش نیاز به جراحی تعویض مفصل ران با کمک سلول‌های بنیادی

  کاهش نیاز به جراحی تعویض مفصل ران با کمک سلول‌های بنیادی

محققین توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی نیاز به تعویض مفصل ران را تقریباً 10 درصد کاهش دهند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققین در حال بررسی یک تکنیک جراحی بوده که نیاز به تعویض مفصل ران را به میزان 10 درصد کاهش می دهد. در این روش با استفاده از خواص ترمیمی سلول‌های بنیادی خود بیمار، تا حدودی به روند بهبود بیماران کمک می کنند. این روش باعث رشد مجدد استخوان، بازیابی جریان خون و جلوگیری از جراحی مداخله ای بیشتر است 

 

استئونکروز که به عنوان نکروز آواسکولار نیز شناخته می شود، هر ساله در بیش از 20000 آمریکایی رخ می دهد. با پیشرفت این بیماری، سلول‌های استخوانی که با عنوان استئوبلاست شناخته می شوند، قادر به ترمیم خود و حفظ یکپارچگی استخوان نیستند و در نهایت می میرند. تحلیل رفتن استخوان منجر به کاهش جریان خون در ناحیه آسیب می شود و کل ساختار اسکلتی بالای ساق پا را تضعیف می کند. در صورت عدم توجه، قسمت توپی مفصل گوی و کاسه ران روی خود فرو می‌رود و فرو می‌ریزد و نیاز به تعویض کامل مفصل ران دارد. این واقعیت که بیماران اغلب این تشخیص را در 30 و 40 سالگی انجام می دهند، چالش خاصی را ایجاد می کند. در حالی که طول عمر پروتزهای لگن در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است، بیماری که تحت عمل آرتروپلاستی کامل هیپ یا تعویض کامل مفصل ران قرار می‌گیرد، در آن سن تقریباً به طور قطع نیاز به تجدید نظر در مراحل بعدی زندگی دارد. انجام مجدد همان جراحی در سنین بالاتر با مجموعه‌ای کاملاً جدید از خطرات و عوارض بالقوه همراه است که مدیریت آن را در این مسیر بسیار سخت‌تر می‌کند.

هدف استفاده از سلول‌های بنیادی در این روش جلوگیری از فروریختن سر استخوان ران می باشد. در سال‌های اخیر، ثابت شده است که تصویربرداری برای پیگیری نتایج موفقیت آمیز این تکنیک جراحی بسیار مهم است. یکی از چالش‌های جراحی ارتوپدی در بدن انسان این است که جراحان در فضایی سه‌بعدی عمل می‌کنند و اغلب به تصاویر دو بعدی مانند اشعه ایکس متکی هستند. از طریق مدل‌سازی رایانه‌ای، مدل‌هایی را ایجاد می کنند که مختص هر بیمار بوده، که به نوبه خود، نتایج و میزان موفقیت کلی بعد از عمل را افزایش می‌دهد.

محققین در این مطالعه، با جراحی، مغز استخوان را از لگن بیمار برداشت کردند. با استفاده از یک سانتریفیوژ در داخل اتاق عمل، سلول های بنیادی بیمار جدا، متمرکز سپس مواد حاوی سلول‌های بنیادی به ناحیه استخوانی که مرده است تزریق می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که سلول‌های بنیادی دارای ویژگی‌های مورد نیاز بدن برای  رشد مجدد، ترمیم و بازسازی بافت و استخوان آسیب‌دیده هستند و به گفته محققین این مطالعه، این درمان به طور چشمگیری خطر فروپاشی سر استخوان ران را کاهش می‌دهد. به زودی پس از عمل، بسیاری از بیماران مبتلا به نکروز آواسکولار، خونرسانی مجدد به ناحیه را تجربه کردند و استخوان با سلول‌های جدید دوباره پر شد. علاوه بر این این روش می تواند نیاز کوتاه مدت به تعویض مفصل ران را کاهش دهد.

چالش اصلی در این جمعیت بیمار شناسایی، تشخیص و انجام مداخله جراحی به موقع قبل از فروپاشی است. از طرفی محققین این مطالعه، ابراز کردند که در موقعیت های بدون علامت و قبل از فروپاشی هسته مرکزی می توانند درمان را با سلول‌های بنیادی شروع و مشکل را حل کنند. این درمان با سلول‌های بنیادی جدید، درد و عملکرد بهتری را نشان داده است و سلول های بنیادی خطر فروپاشی سر استخوان ران را کاهش می دهند. این روش در نهایت باعث می‌شود که تعداد کمتری از بیماران جوان به تعویض مفصل ران همراه با جراحی‌های بعدی در سال‌های آخر زندگی خود نیاز داشته باشند.


پایان مطلب/
لینک منبع:
 https://medicine.yale.edu/news-article/stem-cell-therapy-reduces-need-for-nearly-10-of-hip-replacements/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه