تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آذر 1400
کارکرد بانک های خون بندناف از نگاه موسس نهاد پرنتزگاید
گرامیداشت

  کارکرد بانک های خون بندناف از نگاه موسس نهاد پرنتزگاید

دکتر فرانسیس ورتر مدیر و موسس نهاد پرنتزگاید است. وی  در سال 1998 به یاد دخترش شای که به علت بیماری سرطان خون فوت شد، این وب سایت را راه اندازی کرد و در کنار آن کمک  فراوانی برای توسعه بانک های خون بندناف انجام داد. 
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان در این مصاحبه دیدگاه ایشان درباره ذخیره سازی خون بندناف و آینده سلول درمانی را جویا شدیم. 

 لطفا درباره خودتان و وب سایت پرنتزگاید برای ما بگویید.  
من شرکت پرنتز گاید را در سال 1998 ایجاد کردم به یاد دخترم شای که بواسطه سرطان کودکی فوت کرد. این شرکت به روند رشد خود ادامه داد و هم اکنون یک سازمان و نهاد بین المللی شناخته شده در حوزه ذخیره سازی خون بند ناف می باشد. من شغل خود را به عنوان یک دانشمند در ناسا ترک کردم تا به طور تمام وقت بر روی راه اندازی این نهاد و بنیان کار کنم.

صنعت ذخیره سازی خون بندناف در دنیا را چگونه می بینید؟ 
در سرتاسر دنیا  دو روند و نگرش در صنعت ذخیره سازی خون بند ناف وجود دارد. بانک های عمومی خون بندناف که در تلاش هستند در این بازار باقی بمانند و بانک های خصوصی که در حال قوی تر شدن هستند.
در کشورهای غربی، تعداد نمونه های خون بند ناف پیوند شده از بانک های عمومی، نسبت به یک دهه پیش به نصف رسیده است. بسیاری از بانک ها، در جستجوی کاربردهای درمانی جدید و استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف و مشتقات آنها در دیگر زمینه ها هستند.  بانک خون بندناف رویان در ایران، بواسطه عوامل و ویژگی های منحصر به فرد، ممکن است از این روند و نگرش ها بدور باشد. میل و رغبت اهدا کنندگان سلول های بنیادی خون بندناف در داخل کشور، بیماران بیشتری را در ایران به این سمت سوق خواهد داد. همچنین میزان بالای مبتلایان به بیماری تالاسمی در جمعیت بومی، یک نیاز روز افزون به یافتن اهداء کنندگان همسان و خویشاوند برای پیوندهای سلول های بنیادی به کودکان است. 
بانک های خون بند ناف خصوصی در بسیاری از بازارهای اصلی و مهم در حال کاهش دادن قیمت های خود هستند. این امر شامل کشورهایی از قبیل ایالات متحده، برزیل و بخش هایی از اروپا می باشد . شرکت های چند ملیتی در حال خریدن بانک های کوچک هستند. البته این موضوع برای رویان جای نگرانی ندارد چرا که شما در حال رقابت با بانک های خون دیگر نیستید. در واقع تنها چالش پیش روی رویان این است که دستاوردها و پیشرفت هایی را که در گذشته بدست آورده بهبود بخشیده و مادران بیشتری که در آستانه زایمان هستند را جذب کند.
کاربرد سلول های بنیادی خون بندناف چه تغییری کرده است؟
تحقیقات درباره درمان با خون بندناف همانند گذشته است. حدود 80 نوع بیماری وجود دارند که توسط پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف مداوا می شود از جمله تالاسمی. درمان هایی هم برای بیماری های عصبی وجود دارند که هنوز در فاز تحقیقات بالینی می باشند اما سرعت و روند پیشرفت این تحقیقات بسیار کند است.  به همین دلیل است که شرایط همانند سابق باقی مانده. تحقیقات و مطالعات بالینی که دلگرم کننده بوده اند شامل درمان فقدان فلج مغزی( سی پی)، اوتیسم؛ ام اس و سکته مغزی است. هر یک از این بیماری ها افراد بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد حتی بیشتر از انواع سرطان های دوران کودکی. 
جالب ترین مطالعه بالینی اخیر که از سلول های خون بند ناف استفاده کرده است، مطالعه ای است که در آن امید می رود تا پوشش های عصبی تخریب شده در بیماران ام اس در مراحل اولیه ترمیم گردد. این مطالعه توسط تیم دکتر کورتزبرگ و در دانشگاه دوک در تابستان سال 2021 به ثبت رسید.
پیش بینی شما از آینده سلول درمانی و سلول های بنیادی خون بندناف چیست؟
پیش بینی آینده همواره دشوار است. اما اعتقاد دارم که طی یک دهه بعد به جز پیوند سلول های بنیادی خون بندناف، کاربردهای پزشکی تنوع بسیار بیشتر و گسترده تری بدست خواهد آورد. من باور دارم که برخی از درمان های خون بند ناف برای شرایط عصبی جریان ثابتی از پذیرش و پیشرفت را بدست خواهند آورد و اینکه برخی از محصولات سلول درمانی تولید شده از خون بند ناف به بازار عرضه خواهند شد.

نظر شما درباره بانک خون بندناف رویان چیست ؟
من همواره تحت تاثیر کیفیت و کمیت تحقیقات سلول های بنیادی در ایران قرار گرفته و از اخبار داستان های زندگی های نجات یافته توسط رویان همیشه دلگرم شده ام. در طول همه گیری ویروس کوید 19 گروه ما در سازمان سل ترایال در حال جمع آوری مطالعات کلینیکی صورت گرفته برای کوید 19 در سرتاسر جهان بوده است. به مدت 18 ماه از ژانویه سال 2020 تا ژوئن سال 2021 ما شاهد 185 مطالعه بالینی بوده ایم که بیش از دو برابر تعداد هر یک از  فایل های پیشین بوده است. ما دریافتیم که سه کشور اصلی جهان در خصوص تعداد مطالعات بالینی سلول درمانی ویروس کوید 19 عبارتند از: ایالات متحده (50) چین (42) و ایران (18). بله ایران در مقام سوم جهان قرار دارد. بیشتر مردم از این امر با خبر نیستند زیرا آنها تحقیقات بالینی ایران را مورد تحقیق و تفحص قرار نمی دهند اما ما کارهای شما را دنبال می نماییم.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه