تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 آذر 1400
سلول های ایمنی در مغز نقش کلیدی در ایجاد ارتباط بین میکروبیوم روده و رسوبات آمیلوئید بتا دارند

  سلول های ایمنی در مغز نقش کلیدی در ایجاد ارتباط بین میکروبیوم روده و رسوبات آمیلوئید بتا دارند

به نظر می رسد سلول میکروگلیا، سلول ایمنی کلیدی در مغز، واسطه ارتباط بین میکروبیوم روده و رسوبات آمیلوئید بتا در مدل‌های موش نر مبتلا به بیماری آلزایمر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه شیکاگو نشان دادند که سلول های میکروگلیا در مغز یک واسطه‌ی کلیدی در برقراری ارتباط بین میکروبیوم روده و رسوبات آمیلوئید بتا در مغز موش‌های نر مدل بیماری آلزایمر هستند.

مطالعه‌ی قبلی این گروه نشان داد که تیمار موش‌ها با آنتی بیوتیک در ابتدای تولد باعث کاهش رسوبات آمیلوئید به خصوص در موش نر مدل آلزایمر می‌شود.

اما، این مطالعه بر خلاف مطالعه‌ی پیشین نشان داد که تیمار موش‌ها با آنتی بیوتیک تنها برای یک هفته در اوایل تولد باعث کاهش چشمگیر آمیلوئید بتا در مغز موش‌های نر در هفته نهم پس از تولد شد. این در حالی است که در موش های ماده تغییر معنی داری مشاهده نشد.

محققان با به کارگیری روش پیوند ماده‌ی مدفوع Fecal Matter Transplant (FMT) مشاهده کردند که کاهش آمیلوئید بتا به طور مستقیم با تغییرات میکروبیوم روده در ارتباط است و سلول‌های میکروگلیا Neuroprotective به میکروگلیاNeurodegenerative  تبدیل شدند. سلول‌های میکروگلیا "حافظه" دارند و در برخورد با پاتوژن‌ها می توانند بیان ژن‌ها و شکل خود را تغییر دهند و برای مدت طولانی حفظ کنند در ادامه آن‌ها با استفاده از داروی PLX5622 سلول‌های میکروگلیا را در مغز موش از بین بردند. نتایج نشان داد که در نبود سلول میکروگلیا، تیمار با آنتی بیوتیک هیچ تأثیری بر رسوب آمیلوئید ندارد. بنابراین، میکروگلیا نقش کلیدی در این میان ایفا می‌کند.

در نهایت، نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تغییرات بر رسوب آمیلوئید در مغز که در میکروبیوم روده اختلال ایجاد می کند؛ وابسته به جنس است. همچنین، پیوند ماده‌ی مدفوع برای بازگردانی رسوبات آمیلوئید بعد از تیمار با آنتی بیوتیک کفایت می کند و به علاوه، میکروگلیا‌ها فاکتور لازم برای ایجاد تغییرات وابسته به میکروبیوم هستند.

پایان مطلب/

منبع

https://neurosciencenews.com/microglia-amyloid-beta-microbiome-19739/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه