تاریخ انتشار: شنبه 20 آذر 1400
ارائه‌ی داروی جدید برای آلزایمر

  ارائه‌ی داروی جدید برای آلزایمر

به نظر می رسد که داروی سیلدنافیل، کاندیدایی امیدوارکننده در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه کلیولند نشان دادند که سیلدنافیل، داروی مؤثر در اختلالات نعوظ(Erectile Dysfunction) در آقایان و پرفشاری خون ریوی (pulmonary hypertension) ممکن است در پیشگیری و درمان آلزایمر مؤثر باشد.

پایش 7 میلیون بیمار به مدت 6 سال نشان داد که احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مصرف کننده‌ی سیلدنافیل 69 درصد کمتر از افرادی است که این دارو را مصرف نمی‌کنند. به علاوه، مصرف این دارو باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری عروق کرونر، پرفشاری خون و دیابت تیپ 2 می‌شود. سیلدنافیل منجر به بهبود معنی دار ادراک و حافظه در مدل‌های پیش بالینی شده است.

مطالعات حاکی از ارتباط گسترده بین آمیلوئید بتا و پروتئین تاو در ایجاد آلزایمر است. تجمع پروتئین‌های تاو و آمیلوئید بتا باعث ایجاد گره‌های نوروفیبریلاری تاو و پلاک آمیلوئید می‌شود. شناسایی مقدار و محل این پروتئین‌ها در مغز می‌تواند در درمان کمک کننده باشد. بنابراین، داروهایی که تقاطع شبکه مولکولی آمیلوئید و اندوفنوتیپ‌های تاو را هدف قرار می‌دهند، باید بیشترین پتانسیل موفقیت را داشته باشند. البته، هنوز هیچ داروی تأیید شده‌ای ضد آمیلوئید-بتا و یا ضد پروتئین تاو وجود ندارد.

این تیم با طراحی مدل آلزایمر با استفاده از سلول‌های بنیادی یک مدل از سلول‌های مشتق شده از مغز بیمار مبتلا به آلزایمر را طراحی و مشاهده کردند که سیلدنافیل باعث افزایش رشد سلول‌های مغز و کاهش هایپرفسفریلاسیون پروتئین تاو می‌شود.

در ادامه تیم تحقیقات در نظر دارد تا با طراحی مطالعه‌ی بالینی فاز 2 اثرات درمانی این دارو را در آلزایمر بیشتر مورد بررسی قرار دهد.

پایان مطلب/

منبع

https://neurosciencenews.com/viagra-alzheimers-prevention-19760/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه