تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آذر 1400
ابداع سیستم جدید انتقال دارو-آنتی‌بادی

  ابداع سیستم جدید انتقال دارو-آنتی‌بادی

محققان موفق به تولید اولین سیستم انتقال آنتی‌بادی-دارو با چارچوب فلزی-آلی شدند که پتانسیل ردیابی سریع عوامل درمانی و تشخیصی را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان به نقل از Science Daily، محققان مرکز استرالیایی بیماری‌های خونی در دانشگاه Monash با همکاری دانشگاه Graz اتریش موفق به تولید اولین سیستم انتقال آنتی‌بادی-دارو با چارچوب فلزی-آلی (metal-organic framework) (MOF) در جهان شدند که پتانسیل ردیابی سریع درمان‌های جدید و قوی برای سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و خود ایمنی را دارد. این دستاورد یک کریستال ساخت بشر است که می‌تواند به آنتی بادی‌ها متصل شود و سپس آن‌ها را با داروهای قوی یا عوامل تصویربرداری همراه کند که می‌توانند سلول‌های بیمار را با بالاترین دقت جستجو کنند و در نتیجه عوارض جانبی کمتری برای بیمار به همراه داشته باشند.

مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که وقتی کریستال‌های آنتی‌بادی MOF به سلول‌های سرطانی هدف خود متصل می‌شوند، در صورت قرار گرفتن در معرض pH پایین سلول‌ها، تجزیه می‌شوند و داروها را مستقیما و صرفا به ناحیه مورد نظر می‌رسانند.

چارچوب فلزی-آلی تولید شده، مخلوطی از یون‌های فلز (روی) و کربنات، و یک مولکول آلی کوچک (ایمیدازول، نوعی ترکیب جامد بی‌رنگ و محلول در آب) است که نه تنها محموله را به آنتی‌بادی متصل نگه می‌دارد، بلکه می‌تواند مانند مخزنی از درمان‌های شخصی عمل کند. این امر یک مزیت است که پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار پزشکی جدید برای هدف قرار دادن بیماری‌های خاص با داروهای سفارشی و دوزهای بهینه را فراهم می‌کند.

به گفته محققان، با اینکه برای پیشبرد تحقیقات به مرحله بعدی و استفاده از این دستاورد در بیماران به بودجه بیشتری نیاز است، اما این روش جدید ارزان‌تر و سریع‌تر از هر چیزی است که در حال حاضر موجود است.

پروفسور Hagemeyer، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: "این روش فرصتی برای شخصی سازی درمان ارائه می‌دهد و با توجه به دقت ممکن، ممکن است در نهایت دوز فعلی مورد نیاز برای بیماران را تغییر دهد و در نتیجه عوارض جانبی کمتری داشته باشد".

بنا به اظهارات نویسنده ارشد این مطالعه: "با توجه به اینکه تاکنون بیش از 80 آنتی بادی مونوکلونال مختلف برای استفاده بالینی تایید شده است، این رویکرد دارای پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود این آنتی بادی‌ها به منظور انتقال هدفمند عوامل تشخیصی و داروهای درمانی است. هدف این است که در نهایت این فناوری کیفیت زندگی بیمارانی را که از بیماری‌های جدی رنج می‌برند بهبود بخشد".

نتایج این مطالعه در 6 دسامبر 2021 در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/adma.202106607

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه