تاریخ انتشار: یکشنبه 21 آذر 1400
روز پوشش همگانی سلامت 2021
یادداشت

  روز پوشش همگانی سلامت 2021

12 دسامبر، روز پوشش همگانی سلامت، فرصتی برای تجدید تلاش‌های جهانی برای دریافت مراقبت‌های بی‌وقفه‌ی بهداشتی مورد نیاز مردم است.
امتیاز: Article Rating

در 12 دسامبر 2012، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای سرعت بخشیدن به گسترش پوشش همگانی سلامت در همه‌ی کشور‌ها تصویب کرد. این ایده، در دسترس بودن مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه‌ی افراد اشاره دارد. در همین راستا، سازمان ملل 12 دسامبر سال 2017 را به نام " روز پویش همگانی سلامت" نام گذاری کرده است.

روز بین المللی پوشش همگانی سلامت فرصتی برای تجدید تلاش‌های جهانی برای اطمینان از دریافت مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز مردم در هر زمان که به آن نیاز دارند، می باشد. هدف از نام گذاری این روز، افزایش آگاهی در مورد نیاز به سیستم‌های سلامت قوی و انعطاف پذیر و پوشش سلامت همگانی با شرکای چند جانبه است.

همچنین، امکان بررسی پیشرفت‌ها و شناسایی شکاف‌ها و حصول اطمینان از این که همه، در همه جا، می‌توانند به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود نزدیک به محل زندگی خود و بدون اینکه دچار مشکلات مالی شوند، دسترسی داشته باشند، فراهم می‌آورد. به علاوه، بر اقداماتی که باید درآینده برای دستیابی به پیشرفت مستمر و ملموس به سوی جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر صورت پذیرد، تمرکز دارد.

مسلم است که همه افراد در همه جا مستحق دسترسی به خدمات بهداشتی ضروری با کیفیت، بدون تحمل مشکلات مالی هستند؛ روز بین المللی پوشش همگانی سلامت نقطه تجمع سالانه‌ی طرفدارانی است که صدای خود را بلند کرده و داستان میلیون‌ها نفری را که هنوز منتظر مراقبت‌های بهداشتی هستند، به اشتراک می‌گذارند و از آنچه تاکنون به دست آمده دفاع می‌کنند، تا از سیاست گذاران سلامت بخواهند سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌تری در حوزه سلامت انجام دهند. همچنین، به جهانیان در مورد ضرورت پوشش سلامت همگانی یادآوری و گروه‌های مختلف را برای پایبندی به تعهدات خود برای کمک به نزدیکتر کردن جهان به پوشش سلامت همگانی تا سال 2030 تشویق می کنند.

سال 2021 با حرکت به سوی پیام " سلامت هیچ‌کس را نادیده نگیرید و در سیستم‌های بهداشتی برای همه سرمایه‌گذاری کنید" برای داشتن جهانی عادلانه تر رقم خورد و سازمان جهانی بهداشت به این موضوع توجه می‌کند که چگونه کارکنان بهداشت و درمان این موضوع را هر روز به واقعیت تبدیل می‌کنند. پوشش سلامت همگانی را نمی توان بدون کمک‌های کادر درمان به دست آورد. حضور و اهتمام کادر بهداشت و درمان برای دستیابی به پوشش سلامت همگانی و تسهیل در اجرای برنامه‌های مربوط به سیستم‌های بهداشتی و مراقبتی پایدار اساسی هستند.

کارکنان بهداشت و درمان سنگ بنای سیستم‌های بهداشتی هستند و نقش مهمی در پیش برد پوشش همگانی سلامت به ویژه در پاندمی کرونا دارند. سال 2021 به همه کارکنان بهداشتی و درمانی اختصاص یافته است و این رویداد ویژه فرصتی برای همه برای پیوستن به فراخوان "حفاظت و سرمایه گذاری در کارمندان بهداشت و درمان" است.

همه‌گیری کووید-19 یک لحظه حسابرسی مداوم برای سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان بوده است و خطراتی را که مدت‌ها نادیده گرفته شده‌اند، از جمله سیستم‌های بهداشت ناکارآمد، شکاف‌های حمایت اجتماعی و نابرابری‌های ساختاری را آشکار‍تر کرده است. در حالی که درس‌های دردناک از وضعیت جهانی تا پیش از این نیز به ما آموخته شده است؛ ترس‌ها و بی‌عدالتی‌ها بار دیگر به سرفصل اخبار تبدیل شده و واقعیت شرایط میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر همه‌گیری نشان می‌دهد. شدت گسترده‌ی این بحران باعث ایجاد فوریت‌های جدید در مورد سیستم‌های بهداشتی و پوشش جهانی سلامت مربوط به آن شده است. لذا، رهبران بیش از هر زمان دیگری به این موضوع توجه می کنند و افراد بیشتری نسبت به هر زمان دیگری به دنبال تغییر هستند. 

 

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://sdg.iisd.org/events/international-universal-health-coverage-day-2021/

https://www.un.org/en/observances/universal-health-coverage-day

https://www.euro.who.int/en/media-centre/events/events/2021/12/universal-health-coverage-day-2021-protect-and-invest-in-health-and-care-workers

https://www.uhc2030.org/fileadmin/uploads/uhc2030/Documents/UHC_Day/UHC_Day_2020_Report_Reduced_Size__2_.pdf

https://www.uhc2030.org/fileadmin/uploads/uhc2030/Documents/UHC_Day/UHC_Day_2021/UHC_Day_campaign_2021_information_notes_final.pdf

https://www.uhc2030.org/what-we-do/voices/uhc-day/

https://www.who.int/campaigns/universal-health-coverage-day/2021

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه