تاریخ انتشار: یکشنبه 28 آذر 1400
اثر محصولات زیبایی و مراقبت از مو بر سلامت مادر و جنین

  اثر محصولات زیبایی و مراقبت از مو بر سلامت مادر و جنین

محققان دریافتند استفاده از برخی محصولات مراقبت شخصی در دوران بارداری ممکن است بر سطح هورمون‌های مادر و متعاقبا سلامت مادر و کودک تاثیر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان به نقل از Science Daily، محصولات مراقبت شخصی و زیبایی حاوی مواد متعددی هستند که اغلب شامل طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون‌ریز مانند فتالات‌ها، پارابن‌ها، فنول‌ها و فلزات سمی می‌باشند. این مواد شیمیایی با سیستم‌های هورمونی تعامل دارند و بر سنتز، تنظیم، انتقال، متابولیسم و دریافت هورمون تاثیر می‌گذارند که همه این موارد به خصوص در دوران بارداری آسیب پذیرتر هستند.

اخیرا مطالعه‌ای با بودجه موسسه ملی علوم بهداشت محیطی و موسسه ملی سلامت، انجام شده است که ارتباط بین استفاده از محصولات مراقبت شخصی و سطوح هورمون‌های استروئیدی جنسی، از جمله استروژن و پروژسترون و هورمون‌های تیروئیدی را در میان زنان باردار بررسی کرده است. محققان همچنین چگونگی تاثیر عوامل جمعیت شناختی بر استفاده از برخی محصولات مراقبت شخصی را بررسی کردند.

محققان نمونه خون 1070 زن باردار بین 18 تا 40 سال را که در مطالعه کوهورت پورتوریکو ثبت نام کرده بودند، جمع آوری کردند. به عنوان بخشی از این مطالعه، شرکت‌کنندگان تحت معاینه فیزیکی قرار گرفتند و مجموعه‌ای از پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند که شامل مشخصات دموگرافیک، شغل، سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبت شخصی مانند عطر، لوسیون، لوازم آرایشی، لاک ناخن، کرم موبر، دهان‌شویه، شامپو و سایر محصولات مو همچون دکلره، موس و صاف کننده بود. همچنین، دو بار در طول بارداری از شرکت‌کنندگان نمونه‌ خون گرفته شد که از نظر ۹ هورمون استروئیدی جنسی و تیروئیدی مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند که استفاده از محصولات مو، به ویژه رنگ مو، دکلره، صاف کننده و موس با سطوح پایین تر هورمون‌های استروئیدی جنسی که نقش مهمی در حفظ بارداری و رشد جنین دارند، مرتبط است. اختلال در این هورمون‌ها ممکن است به پیامدهای نامطلوب مادر و بارداری مانند اختلال در رشد، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد کمک کند.

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «تغییرات در سطح هورمون‌ها، به‌ویژه در دوران بارداری، می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای فراتر از سلامتی نوزاد در بدو تولد داشته باشد، از جمله تغییراتی در رشد نوزاد و کودک و روند بلوغ. همچنین ممکن است بر ایجاد سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، رحم و تخمدان تاثیر بگذارد. بنابراین، برای بررسی تاثیر مواجهه زنان باردار با مواد شیمیایی موجود در محصولات مو بر سلامت عمومی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.»

محققان همچنین دریافتند که متغیرهای اجتماعی-اقتصادی، مانند درآمد، تحصیلات و وضعیت شغلی، بر استفاده از محصولات مراقبت شخصی در میان زنان باردار در پورتوریکو تاثیر می‌گذارند. برای مثال، شرکت‌کنندگانی که درآمد خانوارشان بیش از صد هزار دلار گزارش شده است، بیشتر از شرکت‌کنندگانی که درآمد خانواده کمتری دارند، از محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شرکت کنندگان شاغل گزارش دادند که از لوازم آرایشی بیشتری نسبت به افراد غیر شاغل استفاده می‌کردند.

محققان که شامل افرادی از مؤسسه علوم بهداشت محیطی و شغلی Rutgers، دانشگاه میشیگان، دانشگاه پورتوریکو، دانشگاه جورجیا و دانشگاه Northeastern  هستند، توصیه می‌کنند که پزشکان و متخصصین زنان و زایمان باید با زنان در سنین باروری در مورد تاثیر بالقوه مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز (از جمله مواد موجود در محصولات مو) بر سلامتی صحبت کنند.

نتایج این مطالعه در مجله علمی Environmental Research به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34798118/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه