تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 دی 1400
چگونه ویروس هپاتیت B باعث بروز سرطان کبد می‌شود

  چگونه ویروس هپاتیت B باعث بروز سرطان کبد می‌شود

محققان دریافتند که ویروس هپاتیت B (HBV) می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان کبد را حتی دو دهه قبل از تشخیص فراهم کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تخمین زده می‌شود که حدود 240 میلیون نفر در سراسر جهان به عفونت HBV مبتلا هستند. عفونت‌های هپاتیت B با ایجاد یک نوع شایع سرطان کبد به نام HCC یا هپاتوسلولار کارسینوما مرتبط است. سرطان کبد سالانه 700000 نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشاند. اگرچه همه موارد به HBV مرتبط نیستند وهمه افراد مبتلا به این ویروس به سرطان مبتلا نمی‌شوند، کشف اطلاعات بیشتر در مورد این رابطه می‌تواند به طور بالقوه به یافتن درمان‌های جدید یا راه‌هایی برای نظارت بر افراد آلوده به این ویروس و شناسایی افراد در معرض خطر کمک کند. اکنون محققان در مورد اینکه چگونه ویروس هپاتیت B (HBV) می‌تواند زمینه را برای سرطان کبد حتی دو دهه قبل از تشخیص ابتلا فراهم کند، اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اند. نتایج این مطالعه که در Nature Communications  منتشر شده است، نشان می‌دهد که HBV می‌تواند مواد ژنتیکی خود را در DNA سلول‌های کبد ادغام کند، که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان توالی‌یابی ژنتیکی پیشرفته‌ای را در 296 نمونه تومور سلول‌های کبدی که در پایگاه داده Pan-Cancer Analysis of Whole Genomes ذخیره شده بودند، انجام دادند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که DNA HBV در DNA 51 نمونه وجود دارد. در 23 نمونه از این نمونه ها، DNA ویروسی باعث شد که ژنوم سلول میزبان به روش های قابل توجهی تغییر کند، که به گفته محققان نقش مهمی در ایجاد سرطان دارد.

ابزارهای محاسباتی نیز برای تخمین زمانی که DNA ویروسی در DNA سلول کبد میزبان ادغام شده است، برای این داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که ادغام ویروسی حدود پنج سال یا بیشتر قبل از شروع سرطان در برخی موارد اتفاق افتاده است. در یک مورد، حدود 21 سال قبل از تشخیص سرطان در بیمار اتفاق افتاده بود.

HBV یکی از معدود ویروس‌هایی است که در حال حاضر با سرطان مرتبط است. اکنون مشخص شده است که چگونه این ویروس می‌تواند باعث آسیب ژنومی در مقیاس بزرگ شود و در نتیجه تاثیر زیادی بر رشد تومور داشته باشد. این حوزه از مطالعه می‌تواند بینش جدید ارزشمندی را ارائه دهد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41467-021-26805-8

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه