تاریخ انتشار: یکشنبه 12 دی 1400
داروی جدید تصویربرداری تاییدیه FDA گرفت

  داروی جدید تصویربرداری تاییدیه FDA گرفت

FDA دارویی جدیدی را که می تواند برای درخشان کردن تومورهای تخمدان استفاده شود تایید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طبق اعلام مرکز کنترل بیماری، سرطان تخمدان دومین سرطان شایع زنان در ایالات متحده است. سرطان تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی به تخمدان‌ها حمله می‌کنند، به سرعت تکثیر می‌شوند و بافت سالم را از بین می‌برند.

بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در صورت درمان صحیح امکان زنده ماندن دارند. درمان معمولاً شامل شیمی درمانی و جراحی برای برداشتن تومور و سلول‌های سرطانی است. با این حال، جراحی سرطان می‌تواند با چالش‌های متعددی که شامل محلی‌سازی و شناسایی تومورها و اطمینان از حذف تمام سلول‌های سرطانی است روبه رو باشد. به دلیل این چالش‌ها، داروی جدیدی به نام Cytalux برای علامت‌گذاری سلول‌های سرطانی با یک برچسب فلورسنت ساخته شد که به سلول‌ها اجازه می‌دهد در طول جراحی بدرخشند.این دارو به منظور کمک به جراحان در شناسایی و حذف تومورها و سلول‌های سرطانی در حین برداشتن سرطان با جراحی در دانشگاه پردو طراحی و ساخته شده است و توسط شرکت بیوتکنولوژی On Target Labs به بازار عرضه می‌شود.

دارو از طریق تزریق داخل وریدی 1 تا 9 ساعت قبل از عمل  جراحی تزریق می‌شود. این دارو به سلول‌های سرطانی متصل می‌شود که به جراحان اجازه می‌دهد به راحتی سرطان را تجسم کنند. به گفته دکتر فیلیپ لو، استاد شیمی در دانشگاه پردو که به ساخت این دارو کمک کرده است، وقتی این دارو تجویز می‌شود و جراح نور نزدیک به فروسرخ را روشن می‌کند، سلول‌های سرطانی «مانند ستاره‌ها در برابر آسمان شب روشن می‌شوند.

تاییدیه FDA این دارو بر اساس یک کارآزمایی بالینی موفق فاز 3 است که این دارو را آزمایش کرده است. در این مطالعه، بیماران مبتلا به سرطان تخمدان تحت عمل جراحی برای برداشتن سرطان قرار گرفتند. مشخص شد که در 109 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان، جراحان توانستند به راحتی و با دقت تومور اولیه را شناسایی و خارج کنند. نکته مهم این است که جراحان در حین عمل سرطان بیشتری را شناسایی کردند که در ابتدا برای برداشتن در تعداد قابل توجهی از بیماران برنامه ریزی نشده بود. در نهایت، هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با دارو وجود نداشت. تایید FDA این دارو نقطه عطف قابل توجهی در درمان سرطان است و به طور قابل توجهی از مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان جلوگیری می کند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://clincancerres.aacrjournals.org/content/22/12/2929.short

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه