تاریخ انتشار: دوشنبه 06 دی 1400
آدامس جویدن، راهکاری برای کاهش انتشار ویروس کرونا

  آدامس جویدن، راهکاری برای کاهش انتشار ویروس کرونا

محققان معتقدند جویدن آدامس با گیرنده‌های "ساختگی" باعث خنثی شدن ویروس SARS-COV2 در بزاق و کاهش انتشار آن می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی بنیان، همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان به شدت ادامه دارد. با وجود پوشش گسترده واکسن در بسیاری از مناطق توسعه یافته جهان، هنوز کمبود شدید واکسن برای بسیاری از مناطق جهان وجود دارد. در اوایل سال جاری، اشاره شد که علیرغم وعده‌های ثروتمندترین کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده و با ادامه ظهور گونه‌های جدید ویروس، مدتی طول می‌‌کشد تا واکسن‌ها در کشورهای توسعه نیافته‌تر در دسترس قرار گیرند.  درحال حاضر، درمان‌های پیشگیرانه برای مبارزه با این ویروس بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

در اوایل همه‌گیری، بهترین ابزار در دسترس عموم، استفاده از تکنیک‌هایی جهت کاهش شیوع بیماری بود. ماسک صورت و الزامات فاصله گذاری اجتماعی، علاوه بر قرنطینه، در اوایل به عنوان راهی برای کاهش سرعت انتشار ویروس ظاهر شد. 

بسیاری همچنان معتقدند، جلوگیری از انتشار ویروس بسیار ساده‌تر از تلاش برای درمان آن است، به خصوص زمانی که موارد شدید می‌شوند. همین دلیل، محققان دانشگاه پنسیلوانیا به دنبال راه‌هایی برای کاهش شیوع ویروس بودند و با یک ابزار درمانی بعید به جواب رسیدند: آدامس.

ذرات SARS-CoV-2 در بزاق تکثیر می‌شوند، بنابراین وقتی یک فرد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کند، قطرات حاوی ذرات ویروسی خارج می‌‌شود و عفونت را منتشر می‌کند. به همین دلیل ماسک و فاصله گذاری اجتماعی اجرا می‌شود. اما، آدامس یک لایه محافظتی اضافی ارائه می‌دهد و ذرات ویروسی را در بزاق خنثی می‌کند. این کار را با استفاده از مکانیسم‌های SARS-CoV-2 برای اتصال به گیرنده‌های ACE2 روی سلول‌های انسانی در برابر ویروس انجام می‌دهد. آدامس گیرنده‌های "ساختگی" یا "فریبنده" را برای اتصال ذرات ویروسی ایجاد می‌کند و به طور موثر ویروس را خنثی می‌کند. بررسی‌های صورت گرفته در یک محیط آزمایشگاهی با استفاده از نمونه‌های سواب نشان داده است که آدامس در خنثی کردن ذرات ویروسی بسیار مؤثر است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.cell.com/molecular-therapy-family/molecular-therapy/fulltext/S1525-0016(21)00579-7?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS1525001621005797%3Fshowall%3Dtrue

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه