تاریخ انتشار: یکشنبه 19 دی 1400
توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی توسط تحقیقات بین المللی بزرگ

  توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی توسط تحقیقات بین المللی بزرگ

راه اندازی مرکز تحقیقاتی بین‌المللی برای ارائه خدمات جامع درمانی و تحقیقاتی در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی
امتیاز: Article Rating

مراکز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، کمک مالی بیش از 300 میلیون یوروی بنیاد Novo Nordisk امکان ایجاد یک مرکز تحقیقاتی بین المللی بزرگ را با تمرکز بر پزشکی سلول‌های بنیادی فراهم کرده است. این مرکز با همکاری دانشگاه کپنهاگ‌‌‌ دانمارک، موسسه تحقیقات کودکان Murdoch، استرالیا و مرکز پزشکی دانشگاه Leiden، هلند خواهد بود. مشارکت بین این سه موسسه تحقیقاتی پیشرو در جهان راه را برای درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی آینده هموار خواهد کرد.

پزشکی سلول‌های بنیادی امیدی برای درمان¬های جدید در بسیاری از بیماری‌های غیر قابل درمان در حال حاضر ایجاد می‌کند. سلول¬های بنیادی در سراسر بدن انسان یافت می‌شوند و برای یک زندگی سالم حیاتی هستند. پیشرفت‌های علمی اخیر اکنون به ما اجازه می‌دهد تا سلول‌های بنیادی را شناسایی، جداسازی و مهندسی کنیم تا مدل‌های بافت انسانی ایجاد کنیم، بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کنیم و در آینده اندام های جدید را رشد دهیم. درک عمیق زیست شناسی سلول های بنیادی در رشد اندام، ترمیم بافت و مکانیسم‌های بیماری برای استفاده از این روش درمانی ضروری است.
این موضوع دقیقاً همان چیزی است که مرکز تحقیقاتی جدید بین المللی سلول‌های بنیادی قصد دارد به آن دست یابد. مرکز بنیاد Novo Nordisk برای پزشکی سلول‌های بنیادی، reNEW، بر اساس کنسرسیوم جدیدی از سه موسسه ایجاد خواهد شد. تأسیس این مرکز از طریق کمک مالی بی سابقه تا سقف 300 میلیون یورو از بنیاد Novo Nordisk در یک دوره 10 ساله امکان پذیر است.
پروفسور Melissa Little از مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک، استرالیا، به عنوان مدیرعامل شراکت reNEW منصوب شد و به عنوان مدیر اجرایی و پروفسور این مرکز با مرکز مدیریتی مستقر در دانشکده بهداشت و علوم پزشکی دانشگاه کپنهاگ، انتخاب گردید. پروفسور Little می‌گوید: با تکیه بر تحقیقات سلول‌های بنیادی که در شکل موسسه جامع تحقیقاتی بوده، این مرکز به حجم بی شماری از یافته‌های اساسی سلول‌های بنیادی دست خواهد یافت. همکاری بین المللی که پایه و اساس تحقیقات جدید را تشکیل می‌دهد، دسترسی به طیف گسترده ای را فراهم می‌کند. در وسعت پزشکی سلول‌های بنیادی، این امر منجر به تولید داروهای جدید مبتنی بر مدل‌های سلول‌های بنیادی انسانی، درمان‌های سلولی و بافتی و درمان‌های جدید سلولی و ژنی می‌شود.
پتانسیل گسترده برای بسیاری از بیماری‌ها
در مدل reBUILD، انتظار می‌رود که اکتشافات فراتر از تحقیقات سلول‌های بنیادی با کیفیت بالا باشد و نتایجی باارزش و بیمار محور ایجاد کند. این چشم انداز بر روی علم سلول های بنیادی در سه موضوع تحقیقاتی مرتبط بالینی دنبال می شود:
موضوع بازسازی بر استفاده از سلول های بنیادی برای اصلاح یا بازسازی بافت پس از آسیب دیدگی یا تخریب تمرکز دارد. برنامه‌های شامل درمان‌ مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، بیماری مادرزادی قلبی، دیابت، کولیت اولسراتیو و بیماری مزمن کلیوی است و پروژه‌ها در طول زمان به سمت آزمایش‌های پیش بالینی و بالینی پیش می‌روند.
موضوع reSOLVE با استفاده از مدل‌های بافت انسانی مبتنی بر سلول‌های بنیادی، کاندیداهای دارویی بالقوه را بررسی می‌کند. این روش شامل مدل‌های رشد یافته آزمایشگاهی از اندام‌های کوچک، مانند ارگانوئیدهای سه بعدی روده برای غربالگری داروهایی برای درمان بیماری‌هایی مانند زخم مزمن و بیماری‌های کلیوی و قلبی ارثی است. موضوع reWRITE از ترکیبی از ویرایش ژن و فناوری سلول‌های بنیادی برای توسعه استراتژی‌های درمانی جدید برای بیماری‌های ارثی ژنتیکی استفاده می کند. این‌ها شامل اختلالات نقص ایمنی و اختلالات عضلانی مادرزادی پیشرونده است.
به منظور همسویی این تحقیق با انتظارات و مقررات جامعه، موضوع آماده سازی موانع اجتماعی، اخلاقی، نظارتی و قانونی در پزشکی سلول‌های بنیادی را بررسی و راه را برای ارائه درمان‌های آینده هموار می‌کند.
دانشمندان در این سه مؤسسه در گروه‌های مشترک در همه موضوعات کار خواهند کرد تا گزینه‌های درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج ارائه کنند. برنامه‌های تبادل و پلت‌فرم‌های مشترک فناوری در مدل reNEW به این همکاری‌ها و همچنین آموزش نسل‌های جدید دانشمندان در طب پیوند سلولی کمک می‌کند.
دانشگاه کپنهاگ با وجود مرکز سلول‌های بنیادی DanStem که توسط بنیاد Novo Nordisk تامین مالی می‌شود، رشد کرده و به مرکز اصلی سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی در اروپا تبدیل شده است. در همکاری جدید، reNEW بر این موقعیت استوار خواهد شد و هدف آن تبدیل یافته های جدید به کاربردهای پزشکی مشتق شده از سلول های بنیادی خواهد بود.
تحقیقات مشترک
در سال 1968، اولین پیوند مغز استخوان کودکان در اروپا در Leiden انجام شد. از آن زمان، مرکز پزشکی دانشگاه Leiden با سابقه برجسته درمان های سلولی برای بیماران، یک پیشرو اروپایی در زمینه نوآوری پزشکی بوده است.
مؤسسه تحقیقاتی کودکان Murdoch با یک ابتکار استراتژی خاص در زمینه پزشکی سلول‌های بنیادی، یک پیشرو در تحقیقات بهداشتی کودکان است. برای حمایت از این امر، آن‌ها دارای امکانات پیشرفته ای مانند یک مرکز جداسازی سلول‌های بنیادی و ویرایش ژن و همچنین یک مرکز مدل سازی بیماری و غربالگری دارو با ظرفیت ارگانوئیدهای سه بعدی هستند.
پروفسور و مدیر مؤسسه در مؤسسه تحقیقاتی کودکان Murdoch، Kathryn North، می‌گوید: « همکاری بین‌المللی برای پیشرفت درمان های مشتق شده از سلول‌های بنیادی و در نهایت تسریع ارائه درمان‌های مؤثر و هدفمند برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هدف این تحقیقات مشترک است».
فعالیت های تحقیقاتی در مرکز Novo Nordisk Foundation برای پزشکی سلول‌های بنیادی در آغاز ژانویه 2022 آغاز خواهد شد.
پایان مطلب/
لینک منبع:

University of Copenhagen
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه