تاریخ انتشار: دوشنبه 20 دی 1400
افزایش خطر ابتلا به COVID-19 شدید، با ژن APOE در انسان مرتبط است

  افزایش خطر ابتلا به COVID-19 شدید، با ژن APOE در انسان مرتبط است

حاملین ژن APOE4 در ریسک بیشتری برای ابتلا به کووید شدید و میکروهموراژی مغزی پس از ابتلا به کووید طولانی و تجربه‌ی خستگی زودرس ذهنی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در سرتاسر جهان، محققان مشاهداتی را گزارش کرده‌اند که نشان‌ دهنده ارتباط بین APOE4 و کووید-19 از دو جهت افزایش حساسیت به عفونت SARS-CoV-2 و مرگ و میر ناشی از کووید است.

مطالعه‌ی جدید دانشگاه هلسینکی نشان داد که وجود الل APOE4 در افراد نژاد فنلاندی باعث افزایش خون ریزی‌‌های میکروسکوپی در مبتلایان به کووید-19 و ایجاد خستگی ذهنی شده است. برخی از اثرات ایجاد شده به دنبال کووید از جمله تظاهرات شدید التهابی و انعقادی چند عضوی، ‌‌‌می‌توانند از طریق افزایش آسیب عروق مغزی ایجاد شوند. همچنین، این آلل ‌‌‌می‌تواند بر شدت بیماری و بستری شدن نیز تأثیر گذار باشد.

بررسی‌‌‌‌ها بر روی 46000 بیمار که 2600 نفر از آنان به کووید مبتلا بودند، انجام شد. به علاوه، 21 نمونه‌ی بافت مغز از اجسادی که از کووید رنج ‌‌‌می‌بردند، تهیه شده بود. پایش طولانی مدت افراد مطالعه برای یافتن احتمال تأثیر این مسئله بر حافظه، در حال انجام است.

APOE4 قوی ترین ریسک فاکتور ژنتیکی رایج برای بیماری آلزایمر دیررس است و همچنین نشان داده شده است که مستقل از ابتلای به آلزایمر با زوال عقل شناختی مرتبط است. در ضمن، APOE4 یکی از ریسک فاکتورهای شناخته شده برای آترواسکلروزیس و آسیب اندام‌‌های خارج از مغز است که مستعد چرخه‌‌های معیوب تهدید کننده زندگی است. از طرفی، نشان داده شده است که COVID-19 به ریز عروق مغز نیز آسیب ‌‌‌می‌رساند و منجر به افزایش بیان APOE در سد خونی-مغزی CNS ‌‌‌می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://actaneurocomms.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40478-021-01302-7

https://neurosciencenews.com/apoe4-covid-19846/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه