تاریخ انتشار: شنبه 02 بهمن 1400
ژن بویایی به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند تا به مغز حرکت کنند

  ژن بویایی به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند تا به مغز حرکت کنند

ژن گیرنده بویایی OR5B21 ممکن است هدفی برای رویکردهای درمانی آینده در سرطان بدخیم پستان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان و به نقل از سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده شده است که در سال 2020، 2.3 میلیون زن در سراسر جهان به سرطان پستان (شایع‌ترین سرطان جهان) مبتلا شده‌اند. سرطان زمانی شروع می‌‌شود که سلول‌های پستان مانند مجاری تولید شیر به‌طور غیرعادی رشد می‌کنند، به سرعت تقسیم می‌‌شوند و برای تشکیل یک توده تجمع می‌یابند. این سلول‌های بدخیم می‌توانند از پستان به غدد لنفاوی گسترش یابند، جایی که در فرآیندی به نام متاستاز به سایر نقاط آناتومیکی دورتر گردش می‌‌کنند.

تیمی از دانشمندان از بیمارستان عمومی ماساچوست شواهدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد ژن گیرنده بویایی OR5B21 ممکن است هدف اصلی برای رویکردهای درمانی آینده برای محدود کردن گسترش سلول‌های بدخیم پستان به مغز باشد.

بویایی (یا حس بویایی) از چشیدن یک غذای خوشمزه گرفته تا گرفتن فرمون‌ها شامل شبکه‌ای از مسیرهای فیزیولوژیکی پیچیده است. مولکول‌های بو به گیرنده‌های بویایی در بینی می‌چسبند و سیگنال‌ها سپس به قسمتی از مغز که در آن اطلاعات پردازش می‌‌شود ارسال می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ژن‌های گیرنده بویایی ممکن است در یک مسیر به ظاهر نامرتبط دخیل باشند: متاستاز سلول‌های سرطانی از تومورهای پستان به مغز.

دانشمندان از یک مدل حیوانی مهندسی ژنتیک شده سرطان پستان برای تشریح نقش OR5B21 در متاستاز سرطان پستان استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که این ژن در طی فرآیندی به نام تبدیل سلول اپیتلیال به مزانشیم (EMT) نقش دارد. این فرآیند باعث شروع یک آبشار از تغییرات فنوتیپی در سلول‌ها می‌شود که مهاجرت آن‌ها را به اندام‌های دور مانند مغز تسریع می‌کند.

با توجه به اینکه ژن‌های گیرنده بویایی در سرطان‌های پروستات، ریه و کبد بیش از حد بیان می‌شوند، محققان شروع به بررسی دقیق‌تر این ژن‌ها کرده‌اند. با این حال،هنوز ارتباط واضحی بین این ژن‌ها و سرطان پستان پیدا نکرده‌اند.

به گفته باخوس تانوس، نویسنده ارشد مقاله "تصور رایج این است که تنها نقش گیرنده‌های بویایی که حفره بینی را پوشش می‌دهند و داده‌های حسی را به مغز منتقل می‌کنند، تشخیص بو است در حالی که ممکن است نقش برجسته‌ای در پیشرفت سرطان پستان داشته باشند". این تیم امیدوار است که استفاده از OR5B21 به عنوان هدفی برای درمان‌های کمکی سرطان بتواند با مسدود کردن حرکت سلول‌های تومور پستان به اندام‌های حیاتی، بقای بیماران سرطان پستان را افزایش دهد.

پایان مطلب/

لینک خبر:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004221014905?via%3Dihub

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه