تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 بهمن 1400
طراحی ترکیبات ضد توموری جدید برای اثر بر سلول‌های بنیادی سرطانی

  طراحی ترکیبات ضد توموری جدید برای اثر بر سلول‌های بنیادی سرطانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات ضد تنفس میتوکندریایی بر سلول‌های بنیادی سرطانی اثرگذار است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های بنیادی سرطانی (CSCs) زیر مجموعه ای از سلول‌های توموری هستند که در درجه اول مسئول شروع تومور، متاستاز و مقاومت درمانی هستند. بسیاری از شیمی‌درمانی‌هایی که برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا حدودی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، CSCها را از بین نمی‌برند، خاصیتی که توسط CSCها برای سازگاری، مقاومت در برابر درمان و ادامه گسترش تومور استفاده می‌شود. با این حال، CSCها برای زنده ماندن و فرار از دفاع سیستم ایمنی به تنفس میتوکندریایی وابسته هستند، که محققان معتقدند که پاشنه آشیل متابولیک این سلول‌ها است.
گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور José Luis Mascareñas در مرکز Singular در Investigación en Química Biolóxica Materiais Moleculares (CiQUS) با تیمی به رهبری دکتر Bruno Sainz در موسسه تحقیقاتی بیومدیکا (IIBM SolsIC) در شناسایی ترکیبات جدیدی که تنفس میتوکندریایی را در سلول‌های بنیادی سرطانی تغییر داده و تعدیل می‌کنند و پتانسیل آنها را برای ترویج و بازسازی تومورها کاهش می‌دهند همکاری می کند. نتایج به‌دست‌آمده در CSCهای پانکراس و مدل‌های بالینی زنوگرافت‌های مشتق شده از بیمار، فعالیت ضد توموری قوی را نشان می‌دهند، و مطالعات in vivo سمیت کم مرتبط با این ترکیبات فلزی را نشان می‌دهند.
این پروژه به تازگی از طریق برنامه CaixaResearch Consolidate بنیاد "la Caixa" تقویت مالی جدیدی دریافت کرده است. کمک مالی جدید به تیم اجازه می‌دهد تا مجموعه ای از مطالعات اضافی را با هدف اعتبار سنجی فناوری در مدل‌های پیش بالینی تومورهای مختلف که توسط CSC ها هدایت می شوند، انجام دهند و در نتیجه دسترسی آن به بازار را تسهیل کند. این کار تحقیقاتی به رهبری پروفسور Mascareñas یکی از پنج پروژه تحقیقاتی زیست پزشکی است که در دور دوم این فراخوان در سطح ملی انتخاب شده است. علاوه بر دریافت حمایت مالی 300000 یورویی، تمامی پروژه‌های منتخب از کمک مربیان برای تعریف برنامه‌های توسعه و تجاری‌سازی خود به صورت شخصی‌سازی شده و پشتیبانی تخصصی در انتقال فناوری، ابزارهای تامین مالی یا مذاکرات برخوردار خواهند بود.
گروه دکتر Sainz's پیشرفت‌های مهمی در زمینه زیست شناسی سلولی ایجاد کرده است و در حال حاضر در حال بررسی راه‌هایی برای تغییر نیازهای متابولیکی سلول های بنیادی است. گروه MetBioCat به سرپرستی پروفسور Mascareñas در حال حاضر یک گروه مرجع در زمینه شیمی بیولوژیکی، از جمله طراحی مجتمع‌های فلزی مبتنی بر روتنیوم است که می‌توانند به طور انتخابی روی DNA عمل کنند. هر دو آزمایشگاه یک تیم چند رشته ای با تجربه گسترده را تشکیل می دهند که سابقه همکاری آنها به پروژه IGNICIA در Xunta de Galicia برمی‌گردد.
پایان مطلب/
لینک منبع: 
1.    Valle S, Alcalá S, Martin-Hijano L, et al. Exploiting oxidative phosphorylation to promote the stem and immunoevasive properties of pancreatic cancer stem cells. Nat Commun. 2020;11(1):5265. doi: 10.1038/s41467-020-18954-z

2.    Rodríguez J, Mosquera J, Couceiro JR, Vázquez ME,  Mascareñas JL, et al. Ruthenation of non‐stacked guanines in DNA g‐quadruplex structures: enhancement of c‐MYC expression. Angew Chem Int Ed Engl. 2016 Dec 12;55(50):15615-15618. doi: 10.1002/anie.201607965.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه