تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1400
نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری پیوند در برابر میزبان
یادداشت

  نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری پیوند در برابر میزبان

موفقیت قابل توجه‌ در درمان بیماران مبتلا به GVHD مقاوم به درمان‌های استروئیدی (درمان‌های خط اول) با استفاده از سلول درمانی.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، بیماری پیوند در برابر میزبان (GvHD) یک التهاب شدید در جریان خون است که ناشی از عوارض پیوند مغز استخوان می‌باشد. این بیماری در 50 درصد از 30000 بیماری که هر ساله پیوند مغز استخوان آلوژن دریافت می‌کنند، عمدتاً در طول دوره درمان سرطان خون آنها رخ می‌دهد. در بیماران مبتلا به شدیدترین شکل GvHD، میزان مرگ و میر می‌تواند تا 90٪ باشد. تاکنون هیچ روش درمانی تایید شده‌ای برای درمان بیماری پیوند علیه میزبان مقاوم به استروئید (SR-aGVHD) در کودکان زیر 12 سال وجود ندارد. استروئید‌ها، درمانی استاندارد برای GvHD هستند، اما اگر قادر به توقف این آسیب نباشند، آنگاه گزینه‌های درمانی محدود هستند. به منظور جست‌وجوی درمان‌های بالقوه جدید، تعدادی از بیمارستان‌ها در سراسر جهان استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) را برای مهار GvHD بررسی کرده‌اند. MSCها نوعی از سلول‌های بنیادی هستند که دارای خواص ضد‌التهابی بوده و می‌توانند به بافت همبند (مانند استخوان یا غضروف) تبدیل شوند.

کمپانی مزوبلاست (Mesoblast) واقع در استرالیا، که در زمینه پزشکی بازساختی فعالیت می‌کند؛ نتایجی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد کودکان مبتلا به SRaGvHD و نشانگرهای زیستی پیش‌بینی‌کننده بالاترین میزان مرگ و میر، از طریق درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن با نام remestemcel-L، به میزان 64 درصد زنده‌مانی داشتند در حالیکه میزان این زنده‌مانی در کودکان تیمار شده با سایر درمان‌ها از جمله ruxolitinib یا داروهای بیولوژیک، تنها 10٪ می‌باشد. remestemcel-L سوسپانسیونی " آماده برای مصرف" از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان بالغ است که برای تزریق داخل وریدی در نظر گرفته شده است. این مطالعه نتایج درمان با remestemcel-L را در 25 کودک مورد مطالعه و مبتلا به SRaGvHD، در فاز سه کارآزمایی بالینی با 27 کودک نسبتاً مشابه که برای ورود به فاز سه آزمایش، همسان‌سازی شده بودند، مقایسه کرده است.

هدف از این مطالعه ارزیابی این مسئله بود که آیا نتایج به دست آمده از درمان با remestemcel-L در مقابل سایر درمان‌ها، در کودکانی که در معرض بالاترین خطر مرگ هستند، یعنی آن‌هایی که سطوح پایه بیومارکر الگوریتم احتمال MAGIC آنها  (MAP) بیشتر یا مساوی با 0.291 باشد (سطح پیش‌بینی‌کننده‌ای از مرگ‌ و میر بسیار بالا و پاسخ‌های ضعیف به درمان در SRaGvHD) متفاوت است یا خیر. MAP غلظت سرمی دو بیومارکر زیستی Reg3α و ST2 را در یک مقدار واحد ترکیب می‌کند و می‌تواند پیامدهای طولانی مدت و آسیب قابل توجه دستگاه گوارش را پیش‌بینی نماید.

سطوح MAP با 0.291 در 48 درصد از کودکان تحت درمان با remestemcel-L ( 25/12) و در 37 درصد از گروه MAGIC مشاهده شد (27/10). درمان با remestemcel-L منجر به 67 درصد پاسخ کلی در روز بیست و هشتم و 64 درصد بقای کلی در روز صدو هشتادم گردید؛ در مقایسه با 10 درصد پاسخ کلی در روز بیست و هشتم و 10 درصد زنده‌مانی کلی در روز صدو هشتادم در گروه MAGIC که تحت درمان‌های دارویی زیستی مختلف از جمله ruxolitinib  قرار گرفته بودند (در هر دو p = 0.01).

 این نتایج مشاهدات قبلی را گسترش داده و همچنین نشان می‌دهد کودکانی که پس از درمان با remestemcel-L به پاسخ‌های بالینی و زنده‌مانی معنی‌دار دست یافتند، کاهش قابل‌توجهی در بیومارکر التهابی ST2 داشتند که با میزان بهبود در دستگاه گوارش سازگار بود.

پایان مطلب/

پانوشت:

Mount Sinai Acute GVHD International Consortiumیا :MAGIC کنسرسیوم بین‌المللی بیماری حاد پیوند علیه میزبان 

 

  Ref:

  1. Mesoblast. Remestemcel-L improves survival of children with biomarkers for highest mortality in steroid refractory acute GvHD (2021). https://investorsmedia.mesoblast.com/static-files/a59297e1-bbb9-49a0-a65e-d9b42e188dd1Google Scholar.
  2. Kasikis S, Baez J, Gandhi I et al. Mesenchymal stromal cell therapy induces high responses and survival in children with steroid refractory GVHD and poor risk biomarkersBone Marrow Transplant. 56, 2869–2870 (2021).
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه