تاریخ انتشار: دوشنبه 04 بهمن 1400
کشف رابطه‌ی بین رشد سلول‌های مغز و خطر اسکیزوفرنی

  کشف رابطه‌ی بین رشد سلول‌های مغز و خطر اسکیزوفرنی

اختلال ژنتیکی فرآیندهای سلولی خاص که برای رشد مغز حیاتی هستند با خطر ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان دانشگاه کاردیف، رابطه‌ی جدیدی بین اختلال در تکامل سلول‌های مغزی و ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی پیدا کرده‌اند که نشان ‌می‌دهد در انواعی از ناهنجاری‌های روانی، ریسک فاکتور‌های ژنتیکی ‌می‌توانند تکامل مغز را مختل کنند. اما، در مورد اثرات آن‌ها هنوز اطلاعات درستی در دسترس نمی‌باشد. فاکتور‌های ژنتیکی نقش مهمی‌ در تعیین احتمال ابتلای آینده فرد به بیماری‌های روانی ایفا ‌می‌کنند.

در این پژوهش، نوروژنز سلول‌های بنیادی پرتوان انسان مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه‌های ژنی متعدد از ژن‌هایی با عملکرد ویژه که در نوروژنز مغز جنین انسان نقش دارند، شناسایی شدند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ریسک فاکتور‌های ژنتیکی مؤثر در بیماری‌های روانی از جمله اسکیزوفرنی با اثر بر این سلول‌ها عمل می‌کنند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داد، زمانی که فعال شدن این گروه‌های ژنی مختل ‌می‌شود؛ شکل، حرکت و فعالیت الکتریکی سلول‌های مغزی در حال تکامل نیز تغییر ‌می‌کند که با ریسک ابتلا به بیماری مرتبط است. اختلال این ژن‌ها با احتمال به وجود آمدن بیماری‌های ADHD و اوتیسم در اوایل دوران زندگی و هم چنین با بیماری‌های روانی دوران بزرگسالی چون دو قطبی و افسردگی در ارتباط است. بنابراین، اختلال در تکامل اولیه مغز لزوما در به وجود آمدن این بیماری‌ها و شکل گیری آن‌ها نقش اساسی ندارد. از طرفی، مطالعات پیشین نشان دادند که ژن‌های فعال در سلول‌های بالغ مغزی غنی از واریانت‌های ژنتیکی مربوط به اسکیزوفرنی هستند. برخی از این گروه‌های ژنی در تکامل اولیه مغز نقش دارند. این موضوع نشان ‌می‌دهد که مسیر‌های ژنتیکی که در مغز جنین شکل ‌می‌گیرند، ‌می‌توانند در تمام طول زندگی فعال بمانند و بر تکامل و عملکرد مغز بالغ اثر ‌بگذارند. مطالعات بیشتر برای بررسی ارتباط تکامل با اختلالات روانی و اثرات بلند مدت آن بر مغز ادامه دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/schizophrenia-brain-development-19918/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه