تاریخ انتشار: دوشنبه 11 بهمن 1400
طراحی کرم موضعی جدید برای جلوگیری از سرمازدگی

  طراحی کرم موضعی جدید برای جلوگیری از سرمازدگی

استفاده از فرمولاسیون موضعی جدید، سرمازدگی را در موش کاهش داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اسکی بازان، کوهنوردان، سربازان و سایر افرادی که در معرض دمای بسیار سرد قرار دارند، ممکن است سرمازدگی را تجربه کنند. این آسیب دردناک زمانی رخ ‌می‌دهد که کریستال‌های‌ یخ در پوست ایجاد ‌می‌شود. از طرفی، بسیاری از مناطق بسیار سرد نیز دورافتاده هستند و تأخیر در درمان سرمازدگی ‌می‌تواند منجر به زخم‌های شدید، زخم و حتی قطع اندام شود. اخیرا، محققان ACS Applied Biomaterials با طراحی کر‌می‌ با فرمولاسیون جدید، توانستند از صدمات ناشی از سرمازدگی در موش‌ها جلوگیری کنند.

سرمازدگی نه تنها سلول‌های پوست را می‌کشد، بلکه می‌تواند به بافت‌های عمیق‌تر مانند ماهیچه و استخوان نیز آسیب زده و حتی گاهی باعث عفونت‌های ثانویه و آسیب دائمی‌عصبی شوند. هدف از درمان‌های رایج، از جمله گرم کردن مجدد و سریع اندام آسیب‌دیده، معکوس کردن انجماد بافت است. اما، در زمان درمان، بسیاری از سلول‌ها قبلاً مرده‌اند. اخیراً، دانشمندان استراتژی‌های پیشگیری از سرمازدگی، مانند بخاری‌های الکتریکی دوخته شده به لباس ‌یا پروتئین‌های ضد‌یخ تراریخته را توسعه داده‌اند؛ اما، چنین رویکردهایی اغلب پر هزینه، غیرعملی‌ یا دارای نگرانی‌های ایمنی هستند.

بنابراین، دکتر Munia Ganguli و همکاران، ترکیبی از مولکول‌های مصنوعی را که معمولاً در آزمایشگاه‌ها برای انجماد سلول‌ها استفاده می‌شوند، آزمایش کردند. دی متیل سولفوکسید (DMSO) از تشکیل کریستال‌های‌یخ در داخل سلول‌ها جلوگیری ‌می‌کند. در حالی که پلی وینیل الکل (PVA)  مانع از تشکیل کریستال‌های‌ یخ در فضاهای بین سلول‌ها ‌می‌شود که ‌می‌تواند به غشاء آسیب برساند.

محققان ابتدا اثر مقادیر مختلف DMSO و PVA را به تنهایی ‌یا به صورت ترکیبی برای جلوگیری از مرگ سلول‌های کشت شده در ظرفی که در معرض انجماد قرار داشت، آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که 2٪ DMSO همراه با 1.6 میلی گرم در میلی لیتر PVA بالاترین میزان بقای سلولی (حدود 80٪) را به همراه دارد. در حالی که از غشای سلولی و اسکلت سلولی نیز محافظت ‌می‌کند. این ترکیب، که محققان آن را SynAFP نامیدند، ساخت طبیعی پروتئین‌ را در سلول‌هایی که در معرض استرس ناشی از سرما قرار داشتند، تسهیل نمود. به علاوه، SynAFP با کرم تجاری آلوئه ورا ترکیب شده و 15 دقیقه قبل از اعمال سرما، روی پوست موش‌ها قرار ‌‌گرفت. این فرمولاسیون در مقایسه با گروه کنترل، اندازه زخم ناشی از سرمازدگی، آسیب بافتی و التهاب را کاهش داد و بهبودی را سرعت بخشید. هنگا‌می‌که کرم 30 دقیقه ‌یا بیشتر قبل از اعمال سرما استفاده شود، از سرمازدگی جلوگیری نمی‌کند. اگر چه، افزایش دفعات استعمال به پوست آسیب نمی‌رساند.

به گفته محققان، اثرات کرم ضد‌یخ در افراد، و تعداد دفعات استفاده مجدد از آن، هنوز باید مشخص شود.

پایان مطلب/

منبع

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsabm.1c01058

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه