تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 بهمن 1400
آفتاب بیشتر، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

  آفتاب بیشتر، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

محققان دریافتند در زنان سفید پوستی که طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار دارند، خطر ابتلا به سرطان پستان پایین‌تر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، گذراندن وقت در زیر نور خورشید علاوه بر تقویت خلق و خو، فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، پوست در برابر نور خورشید با تولید ویتامین D منجر به افزایش قدرت استخوان‌ها می‌شود. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه بوفالو نشان می‌دهد که خورشید ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌ها نیز کمک کند. محققان دریافتند زنانی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می‌گذرانند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

سرطان پستان با تقسیم سریع سلول‌های بافت پستان (اغلب مجاری شیری پوشاننده) و حمله به بافت‌های اطراف شروع می‌شود. در صورت تشخیص زودرس بیماری، استراتژی‌های درمان و مدیریت سرطان نظیر شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی می‌تواند علائم بیمار را بهبود بخشد. با این حال، در سال 2020، 2.3 میلیون زن در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند و 685000 نفر به دلیل این سرطان جان خود را از دست دادند.

گروهی از محققان به بررسی اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در طولانی مدت بر خطر ابتلا به سرطان پستان پرداخته‌اند. در این مطالعه یک تیم شامل جمعیت زنان کلان شهر سن خوان، پورتوریکو مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این بخش از جهان، سطوح تشعشعات فرابنفش به طور مداوم در طول سال بالا باقی می‌‌ماند و مانند سایر مناطق جغرافیایی با فصول تغییر نمی‌کند. دانشمندان از کرومومترها(دستگاه‌هایی که برای اندازه‌گیری رنگ استفاده می‌‌شوند) برای تعیین کمیت تفاوت‌های رنگدانه‌ای بین پوست در معرض آفتاب و پوستی که در معرض آفتاب نبوده در زنان استفاده کردند. آن‌ها همچنین به شرکت کنندگان در مطالعه پرسشنامه ای برای تعیین سایر عوامل خطر سرطان پستان دادند. نتایج مطالعه نشان داد که جمعیتی که با قرار گرفتن در معرض زیاد و مداوم خورشید زندگی می‌‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان داشتند.

به گفته محققان، علاوه بر تولید ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به روش‌های مفید دیگری نظیر تاثیر بر التهاب، چاقی و ریتم‌های شبانه‌روزی نیز بر بدن اثرگذار است.

مطالعه قبلی توسط محققان مرکز سرطان کالیفرنیای شمالی نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، در مقایسه با افرادی که دور از نور خورشید هستند، نصف است. با این حال، در این گزارش، محققان کاهش خطر بیشتری را در بین زنان با پوست روشن مشاهده کردند. زیرا زنان با پوست تیره‌تر تمایل به تولید سطوح پایین‌تر ویتامین D برای همان میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://cebp.aacrjournals.org/content/early/2021/12/22/1055-9965.EPI-21-0932

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه