تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 بهمن 1400
داروهای هورمونی رایج خطر ابتلا به تومورهای خوش خیم مغز را افزایش می‌دهند

  داروهای هورمونی رایج خطر ابتلا به تومورهای خوش خیم مغز را افزایش می‌دهند

مصرف دوزهای بالای داروی هورمونی سیپروترون استات با نام تجاری Androcur منجر به افزایش خطر ابتلا به تومورهای خوش خیم مغز می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سیپروترون استات برای درمان انواع شرایط شامل رشد بیش از حد مو، بلوغ زودرس و سرطان پروستات در دوزهای مختلف استفاده می‌شود. دوزهای بالا بیش از 50 میلی گرم در روز معمولاً در افرادی که سرطان پروستات غیرقابل جراحی دارند یا درمان هورمونی ترنس جنسی مرد به زن استفاده می‌شود. دوزهای پایین‌تر دارو از 2 تا 10 میلی‌گرم در روز معمولاً همراه با استرادیول برای درمان آلوپسی مرتبط با آندروژن یا سبوره - پوست بیش از حد چرب، تجویز می‌شود.

از آنجایی که این دارو به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، محققان یک متاآنالیز از چهار مطالعه شامل 8،132،348 بیمار را برای بررسی اثرات دارو انجام دادند. در نمونه، 165،988 بیمار از سیپروترون استات در دوزهای مختلف استفاده می‌کردند.

در این مطالعه، محققان علاقه‌مند بودند ببینند که آیا استفاده از دارو ممکن است با مننژیوم مرتبط باشد - یک تومور معمولی غیر سرطانی و با رشد آهسته که در مغز یا نخاع رشد می‌کند. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، محققان ارتباط معنی‌داری بین دریافت دوزهای بالای سیپروترون استات و ایجاد مننژیوم پیدا کردند. با این حال، این پیوند برای دوزهای پایین دارو ثابت نشد.

محققان معتقدند این بررسی بالینی باید درغربالگری معمول کسانی که دوزهای بالای سیپروترون استات را برای دوره‌های زمانی طولانی دریافت می‌کنند انجام شود. با این حال، آن‌ها اضافه می‌کنند که در حالی که نتایج آن‌ها این ارتباط را نشان می‌دهد، هنوز مکانیسم‌های اساسی کشف نشده است، بنابراین ابتدا باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بدانیم آیا اثر این ارتباط قابل توجه است یا خیر.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41598-022-05773-z

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه