تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 اسفند 1400
برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های ایمنی بدن برای بهبود پانکراس و بازیابی توانایی ساخت انسولین

  برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های ایمنی بدن برای بهبود پانکراس و بازیابی توانایی ساخت انسولین

تحقیقات جدید دانشمندان، نشان می‌دهد که می‌توان با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های ایمنی خود بیمار، دیابت نوع یک را درمان کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، این پروژه که توسط دکتر خوان ژائومه، متخصص غدد و مدیر مرکز دیابت و تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه تولدو-آمریکا رهبری می‌شود، می‌تواند تحولی در درمان دیابت نوع یک ایجاد کند و دیابت نوع I را از یک وضعیت مادام‌العمر که نیاز به نظارت دقیق و انسولین روزانه دارد به وضعیتی که احتمالاً تنها با یک بار تزریق سلول‌های ایمنی قابل درمان شود، تغییر دهد.

بر خلاف دیابت نوع دوم که بسیار رایج است و معمولاً در مراحل بعدی زندگی ایجاد می‌شود و با ناتوانی بدن در استفاده مؤثر از انسولین مشخص می‌شود، در دیابت نوع I پانکراس قادر به تولید انسولین نیست. در واقع، دیابت نوع I یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به لوزالمعده حمله می کند و از تولید انسولین جلوگیری می کند.

رویکرد این مطالعه بر فرآیندی نوآورانه به نام درمان با سلول‌های ایمنی CAR T متمرکز است. سلول‌های ایمنی از خون بیمار جمع‌آوری می‌شوند و سپس در آزمایشگاه اصلاح می‌شوند تا برای یک هدف خاص تنظیم شوند. پس از تکثیر، آنها مجدداً به بیمار تزریق می‌شوند و به بهبود پانکراس و بازیابی توانایی بدن برای ساخت انسولین کمک می‌کنند. سلول‌های CAR T در حال حاضر با موفقیت در درمان برخی سرطان‌ها از جمله لوسمی و لنفوم استفاده می شوند. با این حال، در این مطالعه، سلول‌های CAR T  برای متوقف کردن یک پاسخ ایمنی خاص استفاده می‌شوند، نه تقویت پاسخ ایمنی.

سال گذشته، آزمایشگاه او یک مطالعه در مقیاس کوچک را تکمیل کرد که نشان داد درمان با سلول‌های CAR T تنظیمی آنها می‌تواند به طور کامل بیماری را در موش‌های مبتلا به دیابت نوع I انسانی را درمان کنند.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://medicalxpress.com/news/2022-02-reprogramming-patient-immune-cells-pancreas.html

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه